PlusAchtergond

Opleidingsplek voor gametalent: bij H20 is het nooit game over

De H20 Esports Campus in Purmerend; de opleidingsplek moet het Papendal van de e-sports worden. Beeld Dingena Mol

E-sporters hebben met dezelfde uitdagingen te maken als topsporters. Daarom is er nu H20, een opleidingsplek voor gametalent. Drie ervaren e-sporters reageren op het initiatief.

Meteen een misverstand uit de wereld helpen: een e-sporter is iemand anders dan een gamer. E-sports staat tot gaming als topsport staat tot breedtesport. Een e-sporter verdient zijn inkomen met onlinespellen.

Nog een: onder de noemer e-sports vallen niet alleen de sportgames. E-sports, een afkorting van electronic sports, gaat over veel meer dan alleen voetbal, ijshockey en basketbal. Een schietspel, zoals het immens populaire Fort­nite, is ook een e-sport. Net als games waarin strategie en tactiek centraal staan. Sports heeft betrekking op de competities waarin op verschillende niveaus tegen elkaar wordt gespeeld.

De e-sports zijn in Nederland sinds de eerste ontwikkeling twintig jaar geleden niet altijd even serieus genomen, zeker niet in vergelijking met de Verenigde Staten en Azië. Hoogste tijd voor een inhaalslag, vindt Dirk Tuip, tech-­ondernemer. “In de e-sports is zo veel talent actief. Dat kunnen we veel meer benutten in Nederland. Zeker in een maatschappij waarin innovatie en techniek zo belangrijk zijn.”

Met die overtuiging zette hij zijn ondernemersbrein aan het werk. Vijf jaar later opent Tuip nu met Matthijs Vink en Johan de Punder de grootste campus van Europa op het gebied van e-sports. Tuip wil in een oude school in Purmer­end jonge gamers opleiden. Het eerste ­talentontwikkelprogramma start aan het einde van 2020.

Een vergelijking met een topsportopleiding is op zijn plaats, vindt oud-handbalinternational Tuip. De Volendammer ziet H20 Esports Campus in de toekomst als het Papendal van de e-sports, een plek van in totaal 10.000 m2 waar de beste gamers samenkomen en zich verder ontwikkelen. De aangeboden opleiding heeft een vergelijkbare selectieprocedure als bij de jeugddoorstroming van Ajax: alleen de allerbesten blijven over en kunnen daarna hun brood verdienen met e-sports.

Een vangnet

Voor de talentontwikkeling worden kosten noch moeite gespaard. Tuip wil de professionalisering van de sport doorvoeren in de gamewereld. Daar horen niet alleen mentale begeleiding en een verantwoord voedingspatroon bij, de jonge gamers krijgen ook een trainingsprogramma voorgeschoteld dat in de eigen sportschool kan worden afgewerkt, en een fysiotherapeut om nek-, rug- en armblessures te voorkomen. Gamewedstrijden kunnen in H20 in het enige permanente e-sportsstadion van Nederland worden gespeeld.

Maar niet alles lijkt op de jeugdopleiding van een voetbalclub, vindt Tuip. “Wanneer jongeren de top van de ­e-sports niet halen, hopen wij een vangnet te bieden. Ze worden opgeleid voor een plek in de informatietechnologie. Grote bedrijven krijgen via ons de kans om talent aan te trekken.”

Tuip denkt dat het tijd is voor een cultuuromslag. In huiselijke kring wordt gamen standaard ontmoedigd. Negen van de tien ouders maken ruzie met hun kinderen over het schermgebruik. “Het negatieve imago dat altijd rond ­gamen heeft gehangen, is zo zonde. Moedig het gamen juist aan. Het is niet voor niets de snelst groeiende markt ter wereld. Laat het talent van een jongere niet verdwijnen.”

Als vader van twee kinderen herkent Tuip de zorgen van de ouder. “Ik vraag me ook weleens af of ze niet te veel ­gamen. Laat ze het op een verantwoorde manier doen, met de juiste begeleiding. Dan kan het geen kwaad. Door te ­gamen ontwikkelt een kind veel vaardigheden. Niet alleen vaardigheden voor de informatietechnologie, maar ook daarbuiten; denk aan oog-handcoördinatie, associatief vermogen, nieuwe sociale contacten en andere talen. ­Gamers zijn razendsnelle denkers die binnen een fractie van een seconde weloverwogen beslissingen ­nemen.”

“Als handballer werd ik ooit verliefd op een bal, zij hebben hetzelfde met een spel. Daarin zie ik geen verschil. Bij het creëren van H20 heb ik veel respect gekregen voor de gamer en e-sporter. Het is snel en vermakelijk. Ik zie veel facetten die de traditionele sport doen verbleken.”

Raoul Chamuleau.Beeld Dingena Mol

Raoul Chamuleau, 27 jaar, Amsterdam

“Inmiddels heb ik een baan als maatschappelijk werker voor 32 uur per week, maar dat is wel anders geweest. Toen stak ik bijna al mijn tijd in Hearthstone, een tactisch kaartspel dat je online tegen anderen speelt. Noem het gerust een tijdrovende hobby, want ik verdiende niet genoeg om ervan te leven. Al won ik tijdens een toernooi een keer 2250 dollar, op dat moment was ik 43ste van de wereld.

Twee of drie keer per week trainde ik met anderen online en in het weekend speelde ik toernooien. Elke week weer. Ik ben competitief ingesteld, dus wanneer ik iets probeer, wil ik er de beste in zijn. Dat heb ik bijvoorbeeld ook met tafelvoetbal, in die discipline ben ik met een goede vriend van mij wereldkampioen geworden.

Tussen mijn 12de en 15de ging elk vrij uurtje op aan gamen, veel klasgenoten hadden hetzelfde levenspatroon. Het is zo extreem verslavend. Online voelde je je goed, maar het neemt je leven volledig over. Het zuigt alle emoties op, waardoor je heel vlak leeft. Dat heb ik ook gehad. Het leven voelt grijs. Veel klasgenoten hebben daardoor hun opleiding verpest. Volgens mij ben ik de enige van mijn vrienden die in een keer de middelbare school heeft gehaald. Zo zie je maar: begeleiding is heel belangrijk.”

Ricardo Kappar.Beeld Dingena Mol

Ricardo Kappar, 29 jaar, Amsterdam

“In Nederland zijn maar weinig e-sporters die echt kunnen leven van games. Eigenlijk is dat vreemd, want ons land barst van het talent. Er zijn helaas te weinig bedrijven die er geld in willen steken. Daardoor hebben we een achterstand op landen als Frankrijk en Duitsland.

Naar die landen ben ik ook geweest voor toernooien. Net als naar Spanje, Engeland, Zweden en België. Nu ben ik even wat minder fanatiek bezig. Ik merk dat op mijn 29ste het reactievermogen al minder wordt dan wat jaren geleden. Daarom help ik bedrijven bij het organiseren van gametoernooien. Zo blijf ik erbij betrokken.

Je ziet steeds vaker dat serieuze e-sporters een mental coach hebben om ze er doorheen te slepen. Dat maakt echt extreem veel verschil. Zo vaak heb ik mensen om me heen gezien die kapot gingen aan de stress. Onderschat niet de druk die bij een toernooi komt kijken. Het gaat over veel geld.

Voor mij is het nu te laat. Maar met een mental coach had ik veel meer uit mezelf kunnen halen. Als tiener is het leven al standaard zwaar en klote door alle sociale druk. Voeg daar extreme competitie aan toe en je hebt een idee hoe een jonge e-sporter zich voelt.” 

Jesse Groenendaal.Beeld Dingena Mol

Jesse Groenendaal, 35 jaar, Purmerend

“Omdat ik al twintig jaar game, behoor ik tot de eerste generatie ­ e-sporters. Nog altijd verdien ik een goed modaal inkomen met gamen. Zes dagen per week ben ik online te vinden, mensen volgen mij via een stream, meestal van 15.00 uur tot 23.00 uur. Maandag ben ik vrij, die dag besteed ik aan mijn gezin.

Net zoals in echte sporten heb je in ­e-sports competities op verschillende niveaus. Je moet je eerst bewijzen voordat je in de Champions League van de ­e-sports terechtkomt. Daar spelen de echt grote jongens. Ik ben blij dat met H20 gaming in Nederland steeds meer serieus wordt genomen. Dat negatieve imago is onzin. Het is mijn bestaansrecht.

Als een van de eerste e-sporters ben ik al binnen geweest in H20. Het oude schoolgebouw staat maar 400 meter bij mijn huis vandaan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik tijdens het rondkijken emotioneel werd. Het overdonderde me. Hier verlangde ik al jaren naar. Jarenlang werd ik gepest, mensen begrepen niet wat ik deed. Het was moeilijk.

Nu zijn er eindelijk andere mensen die hetzelfde zien en vinden als ik. H20 ziet er prachtig uit. Alles wat een gamer nodig heeft, is daar aanwezig. Ik hoop dat het een succes wordt.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden