Review

Opera 'Fanciulla del West' in Muziektheater

Iedereen kent Madama Butterfly. Zelfs wie de opera nooit zag, kan de melodie van Un bel di vedremo meefluiten, al was het alleen maar omdat Malcolm MacClaren er in de jaren tachtig een pophit mee scoorde. Maar de volgende opera die Puccini schreef, La fanciulla del West, wederom op een libretto naar een toneelstuk van David Belasco (The girl of the golden west), is nooit zo innig omarmd als een Butterfly, Bohème, Tosca of zelfs Turandot. Dat heeft een simpele oorzaak: de opera bevat glorieuze muziek, maar niet die compacte hit­aria, dat ene nummer waar iedereen de hele avond op zit te wachten. Opvoeringen van de opera zijn dan ook een relatieve zeldzaamheid.

De Nederlandse Opera probeert het deze maand met een nieuwe enscenering van Nikolaus Lehnhoff. Hij plaatst het wildwestverhaal over een rover met een goed hart en een engelachtige vrouw, Minnie, die tot grote woede van alle andere mannen als een blok voor hem valt, in een moderner Amerikaans decor. Er zijn talloze verwijzingen naar de filmcultuur en ook de stap van de goudzoekers bij Belasco naar de beursspeculanten en de monetaire graaizucht is snel gemaakt. Maar doordat Lehnhoff zijn concept totaal verkitscht, gooit hij in de derde akte zijn eigen glazen in en wordt het verhaal over Minnie, die goedheid en liefde verspreidt, volmaakt in het belachelijke getrokken.

Dat in akte 1 het toneel wordt gevuld met leernichten, of motorduivels of wat zijn het - vooruit. Dat akte twee zich afspeelt in een caravan met een zuurstokroze interieur, en dat er twee bambi's in de sneeuw liggen - akkoord. Maar dat akte drie op een autokerkhof speelt en dat de wrakken wijken om plaats te maken voor een lange showtrap waarop Minnie als een Marilyn Monroe verschijnt en als een deus ex machina een lynchpartij voorkomt - gooi het maar in m'n pet.

Jammer. Want het NedPhO speelt onder leiding van Carlo Rizzi schitterend en de vocale bezetting is om van te watertanden. Sopraan Eva-Maria Westbroek jaagt als Minnie voortdurend de rillingen over de rug, tenor Zoran Todorovich (als de rover Johnson) zingt sterk, hoewel soms wat grof, en bariton Lucio Gallo is perfect als de rauwe, door Minnie versmade Jack Rance. (ERIK VOERMANS)

De Nederlandse Opera. Puccini-La fanciulla del West. Nederlands Philharmonisch Orkest en Koor van DNO o.l.v. Carlo Rizzi. Regie: Nikolaus Lehnhoff. Gehoord: 2/12, Muziektheater.

Overige voorstellingen op 6, 10, 14, 17, 20, 23, 26 en 28/12 aldaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden