Plus

Opera A Dog's Heart: Tot aan de hondenpop briljant

De opera A Dog's Heart is een typisch Russische absurdistische satire over hond Sjarik en professor Filipp Filippovitsj Preobrazjenski. Vanwege de klankvondsten en de briljante uitvoering ervan zit je veelvuldig met een glimlach van oor tot oor te luisteren.

De poppenspelers van Blind Summit Theatre bedienen de hond Sjarik Beeld DNO

Als Russische dictator Stalin het verhaal Hondehart in de jaren twintig zou hebben gelezen, had auteur Michail Boelgakov misschien hetzelfde lot gewacht als zijn collega's Osip Mandelstam (een enkele reis Siberië) of Isaak Babel (executie).

Nu bleef het bij een omineus telefoontje van de Sovjetleider, nadat Boelgakov in 1930 te kennen had gegeven dat hij heel graag weg wilde uit zijn land, omdat het schrijven, of in elk geval publiceren, hem onmogelijk was gemaakt.

Openingswoorden
Stalins vermeende openingswoorden uit dat telefoongesprek komen woordelijk terug in Aleksandr Raskatovs opera A Dog's Heart die deze maand bij De Nationale Opera is te zien en te horen. (Verder wordt Boelgakovs tekst trouw gevolgd.) "U gaat ons verlaten? Het is toch niet zo dat u genoeg van ons hebt?"

Brrrrrr.

De opera A Dog's Heart is net als het boek Hondehart een typisch Russische absurdistische satire over hond Sjarik die door professor Filipp Filippovitsj Preobrazjenski - een geleerde op zoek naar een verjongings­procédé - van menselijke teelballen plus de hypofyse van een ­25-jarige balalaikaspeler wordt voorzien.

Het onverwachte resultaat van de operatie is niet verjonging, maar 'volledige humanisering'. De hond wordt mens, Sjarikov geheten; een Nieuwe Mens zelfs (lees: een Sovjetburger), die niet alleen volkomen ongemanierd is, maar zijn omgeving ook nog eens terroriseert.

De professor kan het tij alleen keren door van Sjarikov weer een hond te maken, maar het is te laat: in de slotscène van de opera wordt het toneel overspoeld door een hele kudde Sjarikovs.

Nieuwe kans op een kaartje
A Dog's Heart beleefde bij DNO in 2010 zijn zeer succesvolle wereldpremière. Voor de navolgende voorstellingsreeks was zo veel belangstelling dat er zelfs mensen moesten worden teleur­gesteld. Zij krijgen de komende weken een nieuwe kans. En grijp die kans, want A Dog's Heart is nog steeds een uitzonderlijk staaltje muziektheater.

De zestien scènes razen in grote vaart voorbij, waarbij de vaak buitengewoon originele orkestratiekunst van Raskatov veelvuldig de oren doet spitsen, of hij nu mooie, welluidende noten schrijft (de tweede akte is hier een hoogtepunt), of cartoonachtige, slapstick-kletsboemmuziek.

De asystematische, associatieve partituur, vol grappige dissonanten, is echt het werk van een grootmeester. Ook de enscenering van Simon McBurney is mede dankzij het inventieve decorontwerp van ­Michael Levine onderhoudend en geestig, met sfeerbepalende zwart-witprojecties op de achterwand. En de zangers zijn steengoed.

Raskatov - A Dog’s Heart

Door De Nationale Opera
Met Nederlands Kamerorkest o.l.v. Martyn Brabbins
Regie Simon McBurney
Gehoord 22/4, Nationale Opera & Ballet
Nog te zien 25, 28, 30/4 en 2, 5/5, aldaar

Van de cast krijgen Sergei Leiferkus (de professor) en de countertenor Andrew Watts als 'de aangename stem van Sjarik' de mooiste noten toebedeeld, die ze prachtig zingen.

Explosieve energiebal
De partijen van de overige zangers zijn vooral op effect geschreven, waar Nancy Allen Lundy als Zina, Sophie Desmars als de secretaresse en vooral Peter Hoare als Sjarik zich met verve van kwijten. Hoare is als de mensgeworden hond een indrukwekkende, explosieve energiebal, een lust voor het oog.

Dat geldt ook voor de schitterende honden­figuur die door poppenspelers van Blind Summit Theatre wordt bediend. Ongelooflijk knap gedaan.

In de bak geeft het Nederlands Kamerorkest onder dirigent Martyn Brabbins de lastige partituur van Raskatov het volle pond. Vanwege de klankvondsten en de briljante uitvoering ervan zit je veelvuldig met een glimlach van oor tot oor te luisteren.

Ook mooi: de componist werd bij het slot­applaus luid toegejuicht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden