PlusRecensie

Op zoek naar de slachtoffers van de Colombiaanse militie AUC in prachtige film Tantas Almas

In de wonderschone Colombiaanse film Tantas Almas vaart visser José de rivier Magdalena af op zoek naar zijn twee zoons, die verdwenen tijdens het schrikbewind van de paramilitaire organisatie AUC.

Elise van Dam
Visser José vaart met zijn kano de Magdalena af, speurend naar de lichamen van zijn twee zoons. Beeld
Visser José vaart met zijn kano de Magdalena af, speurend naar de lichamen van zijn twee zoons.

Tantas Almas (‘zoveel zielen’) speelt zich af aan het begin van deze eeuw, als Colombia in de greep is van de paramilitaire organisatie Autodefensas Unidas de Colombia (AUC). De AUC strijdt formeel tegen guerrillabewegingen als de Farc, maar houdt in praktijk vooral de inheemse bevolking op het platteland in een wurggreep van ontvoeringen, intimidatie en moord.

Die wurggreep is voelbaar in elk shot van de film, hoe sereen de rivier Magdalena, waar veel slachtoffers van de AUC werden gedumpt, ook stroomt. Een gevoel van onveiligheid, van de constante dreiging van geweld, zit in elke vezel van het wonderschone Tantas Almas.

In lang aangehouden shots klieft visser José met zijn kano door het water en speurt hij de oevers af naar de lichamen van zijn twee zoons. Het is een queeste ingegeven door liefde. Door de wil om zijn zoons een graf te geven, hun zielen te redden van een rusteloos bestaan. En het is ook, hoewel misschien niet eens zo bedoeld, een daad van protest tegen die harteloze poging de lichamen te laten verdwijnen, hun bestaan uit te wissen.

Onderweg treft José overal angst. Mannen die zich abrupt van hem afkeren zodra ze zijn bedoelingen doorhebben. Maar ook angst die getrotseerd wordt. Een vrouw die hem een kop water aanbiedt en inlichtingen. Een fragiel netwerk van verzet, een knipselboek vol gegevens over zij die gevonden en begraven zijn, soms enkel nog herkenbaar aan de kleren die om hun al vergane lijven hingen.

Regisseur Nicolás Rincón Gille maakte voor dit fictiedebuut een aantal documentaires over deze periode in Colombia. De film is gevoed door alle getuigenissen die hij daarvoor verzamelde. De rollen worden gespeeld door lokale bewoners die de tijd van de AUC aan den lijve hebben ondervonden, zoals de charismatische José Arley de Jesús Carvallido Lobo, die de visser speelt.

Rincón Gille zocht niet alleen de mensen op die die tijd hebben doorgemaakt, maar ook het landschap. De rivier en het land zijn door cameraman Juan Sarmiento G. schilderachtig in beeld gebracht. Vooral in de nachtelijke scènes, soms zo minimaal belicht dat personages slechts silhouetten zijn die maar net loskomen van de zwartblauwe achtergrond.

Het landschap is weerloos tegen de gruwelen die er hebben plaatsgevonden. Een rivierbedding vol aangespoelde lichamen, een veld met anonieme graven. Maar het zit ook vol schoonheid, als van een klaagzang die de pijn niet verbloemt, maar er vorm aan geeft en zo een eerste stap zet op de lange weg naar herstel.

Tantas Almas

Regie Nicolás Rincón Gille
Met José Arley de Jesús Carvallido Lobo
Te zien in Rialto De Pijp, Rialto VU

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden