PlusAchtergrond

Op de Modest Fashion Week is mode niet kort en strak maar lang en elegant

AMFW-organisatoren Ozlem Sahin (l) en Franka Soeria. ‘Voor veel vrouwen is bedekkende kleding dragen empowering.’ Beeld Renate Beense

Bedekkende mode voor vrouwen is uitgegroeid tot een wereldwijde trend. Morgen begint de eerste Amsterdamse editie van de Modest Fashion Week. ‘De catwalk wordt niet langer gedicteerd door Parijs en Milaan.’

Ze vormen een opvallend duo in de lobby van het Savoy Hotel in De Pijp: de Indonesische Franka Soeria (32), met hidjab, in een colbert en op Nikes, en de Turkse Ozlem ­Sahin (32), met een springerige bos krullen en in een goud glanzende jurk, een neusschot piercing, tatoeages en een Louis Vuittonclutch in de hand. Journalist Soeria leerde business engineer Sahin kennen in Istanboel, tijdens een modeproject waaraan ze allebei meewerkten. De dames deelden een passie voor mode. Bedekkende mode.

“Modest fashion is er altijd geweest, het ontbrak alleen nog aan een platform. De designers zijn vaak alleen ­beroemd in hun eigen land en hebben daar enorm veel volgers, maar hebben geen idee wat er speelt in andere ­delen van de wereld,” zegt Soeria. “Daarom besloten wij Think Fashion op te richten en de allereerste Modest ­Fashion Week te ­organiseren – het antwoord op de modeshows in Parijs en Milaan. We willen al die verschillende ontwerpers, merken, influencers en kopers een kans ­geven om zich te laten zien, contacten op te doen en ­samenwerkingen aan te gaan. Een stuk of honderd ­influencers vliegen van over de hele wereld naar Amsterdam voor de AMFW.”

Controle over eigen lichaam

Modest fashion heeft een hoge halslijn, de mouwen zijn lang, en de pasvorm valt los maar is niet vormeloos. De ­kleding is vrouwelijk en elegant, maar nooit strak, bloot of kort. Vrouwen wereldwijd zaten te springen om meer ­modieuze modest fashion, zegt Soeria. Niet alleen hoofddoek dragende moslima’s of orthodox-joodse en christelijke vrouwen, ook vrouwen met een niet-religieuze achtergrond omarmen de trend, zoals zangeres Taylor Swift en actrice Kate Upton. De Nederlandse designer ­Laila Aziz kleedt met haar label Kayat een groot aantal sterren in Hollywood, en zelfs Rihanna en Kanye West ­namen de ­modesttrend over in hun Fenty- en Yeezy­-ollectie.

Sahin: “Modest fashion is voor iedereen, ongeacht religie of cultuur. Mijn echtgenoot is Italiaans. Ik heb veel Ita­liaanse vrouwen gesproken die het geweldig vinden. ­‘Eindelijk een stijlvolle en comfortabele stijl om te dragen op kantoor,’ zeiden ze.

Modest fashion heeft niets met onderdrukking te maken, voor veel vrouwen is het juist empowering om bedekkende kleding te dragen en er tegelijk mooi uit te zien. Ze willen de controle over hun eigen lichaam.”

Kritiek op de modetrend is er ook. In veel moslimlanden zijn een hoofddoek en verhullende kleding geen vrije keuze, net zomin als het dragen van een pruik voor vrouwen in de chassidische joodse gemeenschap. Toen beautymerk ­Dove dit voorjaar een campagne lanceerde met een vrouw met hidjab en de tekst ‘Modesty is beautiful’, waren de tweets niet van de lucht: ‘Miljoenen vrouwen over de ­wereld worden ertoe gedwongen en zouden graag zonder willen. #FreeFromHijab.’

Soeria: “Je doet het als vrouw niet snel goed. Als je je sexy kleedt vinden mensen daar iets van, en wanneer je je ­bedekkend kleedt ook. Iedere vrouw moet dragen wat ze zelf wil. Wij veroordelen niemand. De verschillende mode­stijlen kunnen prima naast elkaar bestaan.”

Diversiteit

Cijfers bevestigen de toename in populariteit van bedekkende mode: in 2016 ging er al 250 miljard om in de modest fashion-industrie, rond 2022 zal dit om en nabij de 373 miljard zijn, schat de State of the Global Islamic Economy. Dat er geld te verdienen valt aan modest fashion hebben ook main­stream merken en haute couture-modehuizen door. DKNY lanceerde al in 2014 een speciale ramadancollectie, H&M kwam in 2016 met de eigen modest kledinglijn LTD Collection, Nike bracht de Pro-hidjab op de markt, een sportieve hidjab en boerkini, en ex-Spice Girl en mode­ontwerper Victoria Beckham verkoopt haar lange, bijna koninklijke jurken via The Modest, de Net-à-Porter van het Midden-Oosten.

Sociale media hebben enorm bijgedragen aan de popu­lariteit van de kledingstijl. Modellen en influencers als ­Habiba Da Silva, Dian Pelangi en Maria Alia hebben miljoenen volgers op Instagram. In 2016 werd Halima Aden, een in een vluchtelingenkamp opgegroeide Keniaanse moslima, het eerste ‘hidjabi-model’. Dit jaar stond ze, aan het begin van de ramadan, op de cover van Sports Illustrated in een boerkini en met een hoofddoek.

Amsterdam als locatie voor de vijfde Modest Fashion Week was een logische keuze voor het Soeria en Sahin. ­Sahin: “Het thema is Tolerance, Sustainability and Self-Discovery. Amsterdam heeft dat wat ons betreft allemaal. Het is een tolerante stad, internationaal en multicul­tureel. Mensen staan hier open voor diversiteit. Wat ­duurzaamheid betreft is Amsterdam ook veel verder dan veel andere steden in de wereld. Je ziet hier elektrische ­auto’s, er ligt geen vuil op straat, iedereen fietst. Amsterdam heeft grote potentie om een van dé centra voor ­modest fashion te worden.”

In Nederland wordt veel modest fashion online besteld uit het buitenland, maar er is ook veel lokaal talent, vertelt Soeria: “Zoals luxe modestmerk Boutallion van ontwerpster Sunaina Kuldipsingh, ethisch en duurzaam label ­Studio Maqam, en Clash of Brands. Ze krijgen allemaal een podium tijdens de Modest Fashion Week.”

Ook onderdeel van de Modest Fashion Week is de expositie Modest Fashion van het Stedelijk Museum Schiedam, waarin mode en kunst uit de internetcultuur samen­komen, in de vorm van een virtuele tour. Bedenker en gastcurator is de Nederlands-Marokkaans-Algerijnse zangeres, componist en theatermaker Rajae El Mouhandiz (40). “We zitten in het tijdperk van de keuze,” zegt ze. “Modest fashion gaat over veel meer dan bedekkende kleding, het staat ook voor meer diversiteit. Het heeft ervoor gezorgd dat de ­mode en de catwalk niet langer gedicteerd worden door Parijs en Milaan, waar maatje 34 de norm is. De jonge vrouwelijke ondernemers en idolen die de modest fashion industrie bepalen, zijn ondernemers met een verdien­model waar je u tegen zegt.”

Keuzevrijheid

Was de minirok in de jaren zestig een feministisch statement, vrouwen van nu willen zelf bepalen hoe ze zich aan de wereld tonen, verklaart El Mouhandiz de modest ­fashion-hype. “De expositie gaat niet over de vraag of je bedekt moet zijn of niet, maar over keuzevrijheid en ­creativiteit van vrouwen overal ter wereld. Het is geen ­propaganda voor bedekkende kleding. Door middel van kunst met een knipoog en verboden filmpjes van dansende meisjes in Iran willen we de bezoekers juist aan het ­denken zetten over hun kledingkeuze: waarom dragen ze bepaalde kleding?”

Modest fashion-influencers van het eerste uur, zoals de Amerikaans-Koeweitse Ascia Al Faraj en de Britse Dina Torkia, deden onlangs hun hidjab publiekelijk af. Hoewel ze zich nog steeds modest kleden, stond de hoofddoek voor een bepaalde fase in hun leven, legden ze uit aan hun miljoenen volgers. Het leverde ze haatcomments en doodsbedreigingen op. “Alles gaat in golfbewegingen,” zegt El Mouhandiz. “De generatie hierna wil die minirok weer aan. Ik hoop dat tegen die tijd de geuzennaam ­‘modest fashion’ niet meer nodig zal zijn, maar dat het ­gewoon een vorm van mode is geworden.”

Amsterdam Modest Fashion Week: 14, 15 en 16 december in de Passenger Terminal Amsterdam. Een ticket voor drie dagen kost €10. www.modestfashionweeks.com.

De expositie Modest Fashion in het Stedelijk Museum Schiedam is nog te zien tot en met 9 februari 2020. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden