PlusReportage

Ook virtuele bedrijfsuitjes helpen om de sfeer erin te houden

Beeld Rosa Snijders

Videobellen met een sommelier, samen zien te ontsnappen uit een digitale kamer: om thuiswerkende collega’s dichter bij elkaar te brengen verzinnen bedrijven ludieke virtuele uitjes. Werkt het?

Ons werkplezier halen we voor een groot deel uit het ervaren van een positieve verbinding met collega’s, maar die verbinding lijkt met al dat thuiswerken ver te zoeken. De drempel om te overleggen of een collega om feedback te vragen, blijkt op afstand een stuk hoger te zijn. Dit betekent dat we ook minder persoonlijk contact hebben met collega’s: een spontaan praatje op de werkvloer of bijkletsen tijdens de lunch is er niet of nauwelijks bij.

En dat terwijl die kleine contactmomenten met collega’s zo belangrijk zijn voor ons werkgeluk, zegt arbeidspsycholoog Rebecca Vandenabeele. “Vergaderen doen we nog wel online in groepen, maar dat is vaak heel doelgericht. Waar je eerst in een uur vergaderen zo’n half uur efficiënt bezig was, ben je dat nu aan één stuk door. De grapjes en praatjes ontbreken veelal, want voor je het weet klets je door elkaar heen en is het chaos.”

‘Hoe was je weekend?’

Hierdoor hebben de meeste mensen met nog maar een handjevol directe collega’s contact. En dat ervaren we als iets negatiefs, stelt Vandenabeele. “Uit verschillende ­onderzoeken blijkt dat 75 procent van de thuiswerkenden zijn of haar collega’s mist.” Dit gemis is volgens haar niet alleen ­funest voor ons werkplezier. “Wie thuis werkt, werkt vanzelf individualistischer. Je leert minder van anderen, krijgt minder impulsen van buitenaf, en zo vindt er minder kennisoverdracht plaats. Dat heeft, naast gevolgen voor de saamhorigheid, ook gevolgen voor de kwaliteit van werk.”

Maar hoe kun je in een thuiswerksituatie dan wél zorgen voor verbinding tussen collega’s? Bijvoorbeeld, zegt Vandenabeele, door als leidinggevende nadrukkelijk tijd in te ruimen voor een persoonlijk rondje voorafgaand aan een videovergadering. “Hoe was je weekend? Wat speelt er thuis? Is er iets wat je wilt delen? Normaliter bespreek je dit soort zaken tussen de bedrijven door, maar dat kan niet meer, dus moet dat gecompenseerd worden.”

Naast meer persoonlijk contact tijdens het werk kunnen we ook na werktijd meer samen doen, zij het op afstand. Met collega’s uit eten of naar de kroeg gaan is er nu niet bij, maar sinds de eerste lockdown hebben verschillende ondernemers online alternatieven uitgerold.

Proeven op afstand

Zo kun je bij WijnproeverijOnline.nl een virtuele wijnproeverij boeken met collega’s. Je kiest een wijnpakket (vanaf 24,95 euro per persoon), geeft de adresgegevens van je collega’s door en iedereen krijgt de flesjes met een proefkaart en een introductie van de wijnen thuisgestuurd. De proeverij wordt, via een videobelprogramma naar keuze, geleid door een sommelier.

Peter Meijer (36) begon de ­onderneming afgelopen mei naast zijn vaste baan bij een marktonderzoeksbureau, nadat hij een succesvol bedrijfsuitje had georganiseerd. “Ik was op zoek naar een leuke virtuele activiteit, en mede omdat mijn baas verzot is op wijn, dacht ik aan een online wijnproeverij. Ik kon dat nergens vinden, dus ben ik het zelf gaan regelen.”

Meijers collega’s reageerden na afloop opgetogen. “Een van hen liet me weten dat ze eindelijk weer echte saamhorigheid op afstand had ervaren. En mijn baas vond het ook fantastisch, terwijl hij best kritisch is. Toen dacht ik: dit heeft potentie.”

Vanwege zijn fulltimebaan vroeg Meijer zijn goede vriend Lucas Gijsberts (35), die door corona werkloos was, of hij het bedrijf wilde leiden, met hulp van hemzelf. Al snel liep het storm. “Vanaf juni werd het ­rustiger, maar sinds twee maanden is het weer heel druk. We werken inmiddels met drie sommeliers en zitten in ­december al aardig vol.”

Pubquiz

Die drukte ervaren de eigenaren van De Online Pubquiz ook, dat al aanvragen krijgt voor maart 2021. Twee jaar geleden werd het zaadje voor de onderneming bij Rolf Beens (28) en collega’s van zijn productiebedrijf geplant, in de vorm van gratis pubquizafleveringen op hun YouTube-­kanaal. “Die maakte ik voor de lol, omdat ik gek ben op quizzen. We hadden zo’n tienduizend views per video, dus het was geen groot verdienmodel.”

Maar toen hij in april ineens veel meer kijkers trok, pakte Beens het ­pubquiz maken weer op. “Een bedrijf kwam met de vraag of we live een pubquiz konden organiseren, dus zijn we dat idee gaan uitrollen.” In die tijd lagen de ­opdrachten voor het videoproductiebedrijf waar hij werkt helemaal stil. “Door die pubquizzen erbij te doen zijn we heel relaxed de eerste coronagolf doorgekomen.”

Een online pubquiz (vanaf 690 euro) bevat een live-­verbinding met Beens als quizmaster, interactie met collega’s via de chat, een webformulier voor de antwoorden en eventueel gepersonaliseerde vragen, die het bedrijf zelf aanlevert. “Die variëren van ‘hoe oud is het bedrijf?’ tot ‘welke medewerker werd afgelopen wintersport slapend in de bosjes gevonden?’” zegt Beens grinnikend.

Daminca Comvalius (32), marketingmanager bij een vakgroothandel, boekte onlangs zo’n quiz voor haar bedrijf. “We wilden ondanks corona toch de verbinding met elkaar zoeken.” Met 34 collega’s deed ze mee. “Iedereen vond het geweldig. We speelden de quiz met collega’s van twee bedrijven, omdat we nauw met ­elkaar samenwerken. Zo kwamen we dichter bij elkaar.”

Beens ziet dat zijn klanten allemaal behoefte hebben aan meer cohesie binnen het bedrijf. “Je merkt dat iedereen ­elkaar al lang niet heeft gesproken. In de chat wordt vaak ook bijgepraat: ‘Ja, ik ben verhuisd, hoe is het met jou?’ Volgens mij wil heel Nederland het liefst met collega’s een polonaise doen in de kroeg, maar dat kan natuurlijk niet. Dan is een online activiteit een goed alternatief.”

Escaperoom thuis

Daar is Michael de Vroome (36), lead operator bij Tony’s Chocolonely, het mee eens. Hij boekte met zijn team een online escaperoom bij Locked.Amsterdam. “Het beviel beter dan verwacht. Ik vroeg me af of het niet chaotisch zou zijn en of je wel die echte escaperoom-ervaring zou hebben, maar ze hadden een heel goed systeem gebouwd waardoor we hetzelfde konden doen als in de fysieke ­wereld. Ik had echt het gevoel dat ik in die kamer was.”

Dat is precies het gevoel dat Peter Boven (26), bedrijfsleider bij Locked.Amsterdam, bij zijn klanten wil aanwakkeren. De online escaperoom (150 euro per groep, ongeacht de groepsgrootte) werkt als volgt: iedere speler kan achter zijn computer op twee schermen meespelen. Op het ene scherm krijg je een 360-­gradenbeeld van de kamer en op het andere vraag je de gamemaster, die fysiek in de kamer aanwezig is, om voorwerpen te pakken of dingen te openen. Je hebt 75 minuten om uit de kamer te ontsnappen, daarna kun je online napraten. “In een fysieke escaperoom wanen ­mensen zich altijd onbespied en is het contact al gauw ­familiair, maar online is dat niet anders. Er wordt gekletst en gegrapt.”

Ook als er weinig tot geen budget is voor een bedrijfsuitje, kun je iets leuks organiseren. Zo bedacht Emmelien Schouten (25), die bij een commercieel vastgoedbedrijf werkt, samen met collega’s een online Wie is de mol?-spel, met vragen, opdrachten en in elk groepje een saboterende mol. “Iedereen was laaiend enthousiast over wat er online mogelijk is. Hierdoor hebben later andere collega’s een online Oktoberfest georganiseerd.”

Vandenabeele vindt het een mooi voorbeeld van hoe het óók kan. “Ontspanning met collega’s, al is het virtueel, helpt echt om de sfeer erin te houden.” Bedrijven moeten volgens de arbeidspsycholoog één lijn trekken en contact met collega’s onderling faciliteren. “Het is oneerlijk als de ene werknemer wel toegang krijgt tot online activiteiten en de andere niet, omdat hun leidinggevenden anders met de situatie omgaan. Als je de saamhorigheid wilt behouden, moet je echt tot actie overgaan, want wie weet hoe lang dat dat thuiswerken nog gaat duren.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden