Plus

Ook jongere generaties omhelzen componist Steve Reich

Componist Steve Reich werd woensdagavond tijdens het openingsconcert van het Dekmantel Festival in het Muziekgebouw aan 't IJ onthaald als een held.

Beeld Bart Heemskerk

De Amerikaanse componist Steve Reich wordt in oktober 81 jaar, maar dat is hem niet aan te zien. Als hij met kordate tred het podium van het Muziekgebouw aan 't IJ op loopt (zwart hemd, zwarte broek, zwarte schoenen en een zwarte baseballcap op het hoofd) zou je hem van een afstandje ook dertig kunnen schatten.

Reich is deze week in Amsterdam voor het openingsconcert van het Dekmantel Festival, dat woensdagavond in een Muziekgebouw tjokvol jonge, aandachtig luisterende en na afloop hard juichende mensen werd gegeven door Slagwerk Den Haag.

Het ensemble speelde vijf stukken van Reich, waaronder drie klassiekers, die nog maar eens onderstreepten dat Reich een van de invloedrijkste componisten van deze tijd is.

Hij werd als een held onthaald. Drie keer stak hij bij wijze van dank beide duimen naar het publiek omhoog. Het moet voor een componist ook buitengewoon bevredigend zijn te weten dat je muziek ook door de jongere generaties wordt omhelsd. Dat kunnen niet veel van zijn leeftijd­genoten hem nazeggen.

Ritmisch unisono
Het concert begon in de hal met Pendulum Music, voor vier rond­zingende microfoons, die over luidsprekers heen en weer slingeren. Het stuk is uit als ze alle vier stilhangen en er slechts een rondzingend cluster resteert.

In de zaal klonk vervolgens Clapping Music, uitgevoerd door Reich zelf, gesecondeerd door Niels Meliefste van Slagwerk Den Haag.

In al zijn beknoptheid is dit een ritmische samenvatting van Reichs hele oeuvre: een paar handen klapt een continue ritmische cyclus van twaalf tellen (dat deed Reich), terwijl het andere paar handen diezelfde cyclus steeds één tel laat opschuiven, totdat ze na een minuut of wat weer in een ritmisch unisono samenvallen.

Hypnotisch en opwindend
Die gedachte heeft Reich verder uitgewerkt in stukken als Drumming (1970-71), Music for Mallet Instruments, Voices and Organ (1973) en zelfs Mallet Quartet (2010), waarin die procesmatig veranderende rit­mische cycli met marimba's, vibrafoons, glockenspiels, vrouwenstemmen (en orgel, en in Drumming ook nog een piccolo) worden ingekleurd.

Slagwerk Den Haag maakte er een enerverende avond van, waarin alle ritmische patronen dwingend en onontkoombaar als tandwielen in elkaar grepen.

De uitvoering van Drumming was hypnotisch en opwindend en in het Mallet Quartet wist Reich te ontroeren op het moment dat het stuk eventjes omslaat in zachte speeldoosjesmuziek.

Steve Reich

Door Slagwerk Den Haag
Programma Pendulum Music, Clapping Music, Mallet Quartet, Drumming e.a.
Gehoord 2/8, Muziekgebouw aan ’t IJ i.h.k.v. Dekmantel Festival

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden