PlusAgenda

Onze uittips voor komende week: een docu over Motown, conceptuele kunst, thee in het Hemblab en een masterclass recensie schrijven

Het Parool verzamelt wekelijks de beste culturele tips. Van exposities in de stad tot de leukste films in de bioscoop.

Muziek

Documentaire
Hitsville: The Making of Motown

Eigenlijk had Hitsville: The Making of Motown twee jaar geleden moeten verschijnen, om het zestigjarig bestaan van het legendarische label te vieren. Na twee jaar corona-uitstel is de geschiedenis van ‘het eerste label dat zwarte muziek aan witte mensen verkocht’ nu te zien. Hoewel Hits­ville ­lastige klippen als ruzies over geld en rechten zorgvuldig omzeilt, bevat de film veel mooie concertbeelden in zwart-wit, authentieke audio-­opnames van vergaderingen én de grote trekpleister: het duo Berry Gordy (oprichter) en Smokey ­Robinson (stercomponist).
Te zien in: Melkweg, Cinecenter, De Filmhallen

Iris Hond

Samen met strijkorkest Kamerata Zuid schreef pianist Iris Hond nieuwe ­arrangementen van de stukken van piano-idool Ludovico Einaudi. Ze geven de ­komende dagen tien concerten in het Concertgebouw. ­Einaudi noemde de interpretatie van Hond ‘een van de beste van mijn werk ooit’.
T/m woensdag 8 september, ­diverse tijden, Concertgebouw, concertgebouw.nl

Pop
Trijntje Oosterhuis

Niet alleen qua weer, maar ook in het Olympisch Stadion loopt De Amsterdamse Zomer op zijn eind. Trijntje Oosterhuis, van wie dit jaar een nieuw album met Burt Bacharach-interpretaties verschijnt, geeft twee miniconcerten.
Zondag 5 september, 16.00 en 20.00 uur, Olympisch Stadion, ­deamsterdamsezomer.nl

Theater

Solo
One Man Show

De heteroseksuele witte man is in crisis. Dat is het vertrekpunt van One Man Show. Een feministische ‘stand-up- of stand-downsolo’ van regisseur Floor Houwink ten Cate, over de zoektocht van de witte man (gespeeld door Benjamin Moen) naar zijn rol in een wereld waarin hij langzaam het midden aan het verlaten is.
T/m 18 september in Frascati, vanaf €10, frascatitheater.nl

Festival
Amsterdam Fringe Festival

Voor theateravonturiers is het ­Amsterdam Fringe Festival het hoogtepunt van het jaar. Met deze editie onder meer voorstellingen over een Amerikaanse yoga­vlogger (Yogi Anni van Annica ­Muller) en over vrouwen die daders van gruwelijk geweld zijn (Meisjes en messen van Jantien Fick) en een media-dansevent over queer­identiteit en AI (Bodyscan 223 van Robin Nimanong).
T/m 12 september op diverse ­locaties in de stad, ­amsterdamfringefestival.nl

null Beeld fringe
Beeld fringe

Festival
Nederlands Theaterfestival

Tijdens het Theaterfestival wordt ieder jaar de BNG Bank Theaterprijs voor theatermakers onder de 35 jaar uitgereikt. De prijs kreeg in 2020 noodgedwongen een andere vorm: in plaats van naar één ging de prijs naar drie theatermakers, die ieder 15.000 euro kregen om nieuw werk te ontwikkelen. De voorstellingen die daaruit ontstonden, zijn nu te zien tijdens het theaterfestival: Songs for no one van Nastaran Razawi Khorasani (11 en 12 september), BLOOS de mannen van Marte ­Boneschansker (5 t/m 7 september) en Om de hoek woont een struik van Sonja van Ojen en Hendrik Kegels (9 t/m 12 september).
De voorstellingen zijn te zien in Theater Bellevue, het hele programma staat op tf.nl

Film

Arthur Harari
Onoda: 10.000 Nights in the ­Jungle

Het is moeilijk te geloven dat het waar­gebeurde verhaal van de ­Japanse soldaat Hiroo Onoda, die het einde van de Tweede Wereldoorlog ontkende en nog dertig jaar bleef doorvechten in een uithoek van de Filippijnen, niet eerder werd verfilmd. Misschien maar goed ook, want juist nu, in tijden van fake news, complotdenken en massaal struisvogelgedrag, is het verhaal uiterst relevant.
Te zien in: Eye Filmmuseum, De Filmhallen

Sander Burger
De veroordeling

Nog meer fake news en complotdenken zie je in deze urgente ­deconstructie van de Deventer moordzaak – vooral in het mediacircus dat ontstond na Maurice de Honds valse beschuldiging van ‘de klusjesman’.
Te zien in: De Filmhallen, Pathé City, Kriterion, Het Ketelhuis

Mark Cousins
Women Make Film: A New Road Movie Through Cinema

De filmindustrie is seksistisch door weglating, stelt filmmaker Cousins bij monde van verteller Tilda Swinton in deze nieuwe odyssee door de filmgeschiedenis. In zijn eerdere epische docureeks The Story of Film verruimde Cousins de cinefiele blik door de nadruk op westerse films te doorbreken en cinema als wereldwijde kunstvorm te vieren. In deze nieuwe filmreis doet hij hetzelfde voor de helft van de wereldbevolking die in de canon grotendeels over het hoofd wordt gezien.

Vorig jaar vertoonde Eye al een ­uitgebreid programma met de films van die vrouwelijke makers. Nu worden tegelijk met de vertoning van de veertiendelige docureeks twee klassiekers landelijk heruitgebracht: The Ascent van ­Larisa Shepitko en Le bonheur van Agnès Varda.
Te zien in: Eye Filmmuseum

Expo

Ilona Langbroek
Terra Incognita

Tussen 1945 en 1968 werden ruim 300.000 Indische Nederlanders gerepatrieerd. De oma van Ilona Langbroek was een van hen. De ­fotograaf baseerde een nieuwe serie werk op herinneringen aan haar oma, gecombineerd met ­onderzoek naar het land dat deel van haar achtergrond uitmaakt. Het resulteerde in hoogst gestileerde beelden die nostalgie ademen, maar waarin onder het oppervlak de dreiging van geweld suddert .
T/m 23 oktober in Bildhalle, ­Hazenstraat 15H

Terra Incognita. Beeld ILONA LANGBROEK
Terra Incognita.Beeld ILONA LANGBROEK

Marinus Boezem & Noor Nuyten
Reading a Wave

Marinus Boezem (87) is een van de smaakmakers van de Nederlandse conceptuele kunst uit de jaren zestig en zeventig. Zijn werk, waarin lucht, licht en beweging een grote rol spelen, is nog steeds actueel. Humor is nooit ver weg. Zo bestaat Ping-Pong (1970) uit het geluid van onzichtbare tafeltennisspelers die bezoekers aan de galerie helemaal ‘zoek spelen’. De geluidsinstallatie wordt gecombineerd met nieuw werk van Boezems vijftig jaar jongere geestverwant Noor Nuyten.
T/m 16 oktober in Upstream ­Gallery, Kloveniersburgwal 95

Lex ter Braak
Bilderbaumbuch

September is Lex ter Braak-maand. De oud-directeur van Fonds BKVB en de Maastrichtse Jan van Eyck Academie, die zichzelf na zijn pensionering hervond als kunstenaar, is de komende weken overal. Galerie Dudok De Groot presenteert nieuw werk in de galerie en tijdens fotobeurs Unseen: gelaagde collages waarin fotografie en schilderkunst in elkaar overlopen. Bomen, als ­hemelreikers en verbinders tussen onder- en bovenwereld, zijn Ter Braaks favoriete onderwerp. Hij schreef er ook de roman Levensvormen over, die op 9 september wordt gepresenteerd in Het Glazen Huis in het Amstelpark. Als klap op de vuurpijl wijdt Athenaeum Boekhandel een etalage aan zijn werk.
T/m 9 oktober in Galerie Dudok De Groot, Tweede Laurierdwarsstraat 1-3

Isaac Julien
Lessons of the Hour

Deze tentoonstelling bevat oud en nieuw werk van de Britse superster Isaac Julien, dat aansluit bij het ­actuele debat over Black Lives Matter, discriminatie en het slavernijverleden. Nieuw is Lessons of the Hour, over de Afro-Amerikaanse spreker en hervormer Frederick Douglass (1818-1895), die alleen al in Engeland meer dan driehonderd lezingen hield over de afschaffing van de slavernij. Who Killed Colin Roach? uit 1983 is Juliens eerste film, over een 23-jarige zwarte man die dat jaar voor de deur van een ­Londens politiebureau werd doodgeschoten. In het proces-verbaal werd zijn dood afgedaan als zelfmoord, waarna demonstranten in groten getale de straat op gingen en een nieuw onderzoek eisten.
T/m 17 oktober in Galerie Ron Mandos, Prinsengracht 282

Kind

Theatervoorstelling
IK... eh ik (6+)

IK… eh ik won een Zilveren Krekel voor meest indrukwekkende jeugdtheaterproductie en is genomineerd voor de Gouden Krekel 2021. Ook decorontwerper Douwe Hibma kreeg een Zilveren Krekel, voor meest indrukwekkende podiumprestatie. De voorstelling is op 4 september en op drie data in oktober nog te zien in De Krakeling. In een decor dat op een schilderij lijkt spelen Martin Franke en zijn alter ego Daan Hamel hetzelfde personage dat op tijd van huis vertrekt, maar eenmaal buiten nog gedeeltelijk in bed blijkt te liggen.
4 september, 16.00 uur, €13,50, Theater De Krakeling, krakeling.nl

Workshop
Kom op de thee en experimenteer ermee! (7-12)

Het Hemlab bestaat vijf jaar; het jeugdlab startte in 2016. Kinderen en ouders kwamen er toen theedrinken en proefjes doen. Vandaag kunnen ze dat weer doen. Ontdek hoe gezond thee is, hoe de kleur verandert en hoe je geluid maakt met theeglazen en -lepels. En natuurlijk krijg je ook iets lekkers bij de thee.
4 september, 15.00-17.00 uur, €10, Het Hemlab, hemlab.nl

En ook

Gesprekken en performance
Beeldbepalers: Iris Kensmil

Beeldend kunstenaar Iris Kensmil staat bekend om haar indringende olieverfschilderijen, tekeningen en installaties. Ze verbeeldt belang­rijke zwarte schrijvers, musici en activisten. Zo laat ze de historie zien vanuit een onderbelicht perspectief: zwart en feministisch. Samen met zes jonge zwarte ­vrouwen presenteert ze One Step Backward, Two Step Forward met beeldmateriaal van Kensmil over zwarte denkers. Ook geven twee prominente gezichten uit de kunstwereld een lezing. Eerst Zoé Whitley, directeur van de Chisenhale Gallery in Londen en co-curator van Soul of a Nation, daarna Nick Aikens, curator van het Van Abbemuseum. Tot slot gaat Kensmil met haar collega Willem de Rooij in gesprek over wat kunst is en doet.
4 september, 20.30 uur, €13,50, De Balie, debalie.nl

Masterclass
Recensie schrijven - Hein Janssen

Hein Janssen, theaterredacteur van de Volkskrant, geeft tijdens het ­Nederlands Theater Festival een masterclass recensie schrijven. Na een introductie met tips bezoek je met de groep de voorstelling De Gliphoeve van Orkater in ITA. Je krijgt een paar dagen de tijd om een recensie te schrijven. Donderdag 9 september komt de groep weer samen voor feedback.
4 en 9 september, €45, ITA, tf.nl