Old Henry

Regie Potsy Ponciroli
Met Tim Blake Nelson, Stephen Dorff
Te zien op Pathé Thuis en Ziggo

Karakteracteur Tim Blake Nelson in Old Henry. Beeld Alamy Stock Photo
Karakteracteur Tim Blake Nelson in Old Henry.Beeld Alamy Stock Photo

De twee prominentste westerns van 2021 werden gemaakt door vrouwelijke regisseurs die het genre naar hun hand zetten. Zo verdraaide Kelly Reichardt het met zachte hand in First Cow (te zien op Picl en Pathé Thuis). De Amerikaanse indie-filmer maakte het Wilde Westen de achtergrond voor een bijna lieflijk verhaal, waarin zorgzaamheid boven geweld gaat. De twee hoofdpersonen zoeken niet naar rijkdom, maar naar huiselijke rust.

In The Power of the Dog (te zien op Netflix) gaat Jane Campion juist letterlijk en figuurlijk met de zweep over de clichés van giftige mannelijkheid die de western aankleven. Benedict Cumberbatch is hierin geweldig tegen zijn standaard typetje in gecast als een boertige hork die onder ogen moet zien dat de dagen van zijn soort machoman zijn geteld.

Regisseur Potsy Ponciroli tapt nadrukkelijk uit een klassieker vaatje voor Old Henry, een western van de oude stempel, die net als The Power of the Dog in première ging op het filmfestival van Venetië. Hier is geen vrouwelijke blik te bekennen – er komt zelfs geen enkel vrouwelijk personage in de film voor.

Toch kiest ook Ponciroli een net ander perspectief dan het bekende. Old Henry heeft wel een ouderwetse held en slechterik, met hier en daar wat grijstinten – een sheriff tegenover een bende schurken, om precies te zijn. Maar de titelheld is de man die tussen die twee vuren in komt te staan, een oudere boer die zich enkel in de strijd mengt om zijn opstandige tienerzoon veilig te houden. Verder wordt niet van het aloude recept afgeweken, en waarom zou je ook, als dat altijd heeft gewerkt.

Dat Old Henry toch op het gerenommeerde filmfestival van Venetië belandde, zal vooral te maken hebben met de sterke titelrol van Tim Blake Nelson. Deze karakteracteur krijgt zelden een hoofdrol toebedeeld, maar hij draagt Old Henry met verve. Nelsons kop is gemaakt voor de western, iets wat ook de gebroeders Coen al inzagen toen zij hem castten als de verteller in The Ballad of Buster Scruggs (2018).

Met een wat potsierlijk onthulling in de laatste akte doet Ponciroli alsnog een gooi naar een vorm van commentaar op de westernlegendes. Daarmee schiet de regisseur zichzelf in de voet – de film heeft dat grote gebaar niet nodig. Als hij deze onthulling niet als twist had gepresenteerd, maar gewoon het startpunt van de film had gemaakt, was meer ruimte geweest voor de kritische noot die hij ermee lijkt te willen kraken.

Maar dat is sowieso niet waar Old Henry om draait. Dit is gewoon ouderwets, sterk uitgevoerd van-dik-hout-zaagt-men-planken cowboygeweld. Een zadeltas vol geld van dubieuze herkomst en flink wat spannende schietpartijen, meer heb je soms gewoon niet nodig.