Aldus

Oger geeft pakken weg aan werkzoekenden: ‘Met kleding maak je indruk’

Je voelt je zelfverzekerder in een goed pak, weet Patrick Lusink (52) van Oger. De pakkenmaker doneert ruim duizend outfits aan werkzoekenden.

Beeld Shutterstock

Waarom geeft u de pakken weg?

“Met de komst van onze nieuwe collectie Oger Corporate Couture hebben we outfits ter waarde van 250.000 euro over. Dat bracht ons op het idee om deze outfits te doneren aan stichting Dress for Success, die in samenwerking met het UWV en de gemeente Amsterdam werkzoekenden helpt. Het zijn pakken voor ­mannen en vrouwen.”

Voelt het beter om een moeilijk ­gesprek te voeren in een goed pak?

“Met kleding – dat hoeft niet zozeer een pak te zijn – maak je indruk. Als een werkzoekende zich goed voelt en dat uitstraalt, helpt dat met de beoordeling. Bovendien ziet het er goed uit. Als wij een voetbalteam kleden, zien de jongens er superstrak uit. Dan staan ze eigenlijk al 1-0 voor.”

Gaan jullie die duizend pakken ook nog kosteloos vermaken?

“Dress for Success heeft een vrijwillige coupeuse die kleine dingen aanpast. Voor grotere ingrepen moeten werkzoekenden zelf iets regelen, maar dat is bijna nooit het geval.”

Ik kan me voorstellen dat u nieuwsgierig bent of een pak ook echt ­effect heeft.

“We krijgen af en toe een update. Het lijkt me heel leuk om te horen hoeveel werkzoekenden uiteindelijk een baan hebben gevonden.”

Welk pak is het meest geschikt voor een sollicitatiegesprek?

“Zelf vind ik een donkerblauw pak altijd goed, met een wit overhemd en goede das. Dat staat voor service. De kleur van de das is ook belangrijk: voor een sollicitatie kun je beter een rode das vermijden; rood is aanvallend. Let maar eens op Trump: hij draagt geregeld een rode das. Voor een sollicitatie zou ik kiezen voor een das in zachtere kleuren, zoals lichtblauw, roze of donkerblauw.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden