Nieuwe bierreus ziet levenslicht

Dat hun favoriete biermerk toch in handen komt van buitenlandse bierbrouwers, gaat de Amerikaanse Budweiserfans aan het hart. Foto AP/Lawrence Jackson Beeld
Dat hun favoriete biermerk toch in handen komt van buitenlandse bierbrouwers, gaat de Amerikaanse Budweiserfans aan het hart. Foto AP/Lawrence Jackson

Het Belgisch-Brazilliaanse bierbrouwersconcern Inbev koopt het Amerikaanse Anheuser-Busch. Inbev wordt daarmee de grootste bierbrouwer van de wereld. Dat hun favoriete biermerk toch in handen komt van buitenlandse bierbrouwers, gaat de Amerikaanse Budweiserfans aan het hart. Op internet roepen ze op tot verzet tegen 'die kleine, inhalige Belgen'.

Tot het uiterste hebben ook de bestuurders van Anheuser-Busch zich verweerd tegen de overname door het Belgisch-Braziliaanse InBev (o.a. Stella Artois, Jupiler, Hoegaarden). Maar dit weekeinde gingen ze alsnog akkoord, nadat InBev zijn bod had opgetrokken tot zeventig dollar (bijna 44 euro) per aandeel, wat neerkomt op een totaalbedrag van 52 miljard dollar (32,6 miljard euro).

Het in 1860 door Eberhard Anheuser opgerichte familiebedrijf -de naam van schoonzoon Busch werd later aan de bedrijfsnaam toegevoegd- is diep geworteld in de Amerikaanse samenleving. Het voorziet 'Joe Sixpack', de Amerikaanse Jan Modaal, van zijn favoriete bier en is in de VS één van de belangrijkste sponsors van sportteams en grote evenementen.

De verkoop aan Belgen en Brazilianen heeft bij consumenten dan ook tot veel onrust geleid.
Bij Amerikaanse politici en vakbonden bestond vooral weerstand tegen de overname uit angst voor het verlies van banen. De Democratische presidentskandidaat Barack Obama verklaarde eerder deze maand nog dat het 'een schande' zou zijn als Anheuser-Busch in buitenlandse handen terechtkomt.

De vrees voor verlies aan werkgelegenheid is niet onterecht, want de Amerikaanse biermarkt is vanaf nu grotendeels verdeeld tussen twee giganten. Vorige maand sloot Miller Brewing, de Amerikaanse tak van het Brits-Zuid-Afrikaanse SabMiller, een joint venture met Coors Brewing, een combinatie die goed is voor dertig procent van de Amerikaanse markt. Anheuser Busch InBev krijgt niet minder dan de helft van de markt in handen. De strijd tussen de twee bierreuzen zal daarom niet langer gaan om het winnen van extra marktaandeel, maar om het behalen van kostenbesparingen. InBev en Anheuzer Busch verwachten jaarlijks vanaf 2011 minstens 1,5 miljard dollar te kunnen bezuinigen.

De nieuwe combinatie is goed voor een wereldwijd marktaandeel van zowat 25 procent. In totaal hebben Anheuser-Busch en InBev driehonderd biermerken, waaronder Jupiler, Beck's, Leffe, Dommelsch, Hertog Jan, Oranjeboom en Budweiser.

De overname krijgt mogelijk ook gevolgen voor Heineken. InBev heeft al laten weten dat het Budweiser gaat opnemen in zijn reeks internationale topmerken. Dit zou kunnen betekenen dat Budweiser ook in Nederland veel steviger in de markt gezet wordt. Op de Amerikaanse markt kan de concurrentie voor Heineken eveneens heviger worden, met de komst van bieren als Jupiler en Stella Artois, die hun voordeel kunnen doen met het distributienetwerk van Anheuser-Busch. (HET PAROOL)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden