Recensie

Nicki Minaj laveert tussen wild en zedig in niet-uitverkochte Ziggo Dome (***)

Rapdiva Nicki Minaj is in korte tijd uitgegroeid tot een wereldster. Haar heerlijk schunnige teksten worden allemaal hard meegezongen in de Ziggo Dome. Echt leuk wordt het pas in het derde deel van de show.

Nicki Minaj trekt een wonderlijke mix van Bijlmerjeugd en al even jonge homo's. Beeld /
Nicki Minaj trekt een wonderlijke mix van Bijlmerjeugd en al even jonge homo's.Beeld /

Drie jaar geleden beloofde ze al het tijdens een optreden in de Heineken Music Hall: bij een volgend bezoek aan Nederland zou ze in de Ziggo Dome staan. Het was nogal wat dat ze toen, nog maar net bekend in Nederland, zomaar die Heinekenhal uitverkocht kreeg.

Inmiddels is de rapster en deeltijdzangeres (ze zingt hooguit in de refreintjes van haar nummers) een internationale ster. Maar de Ziggo Dome is bij lange na niet vol. Op de vloer heb je als bezoeker alle ruimte, op de balkons zijn hele vlakken leeg.

Waren de spaarcentjes al opgegaan aan Katy Perry of zo? Nicki Minaj mag een veel wilder en ruiger imago hebben dan Perry, ze haalt haar fans uit ongeveer dezelfde leeftijdsgroep. 'Hoeveel van jullie zijn boven de 25?' vraagt de rapster aan het Ziggopubliek. Er wordt hard geschreeuwd. 'En hoeveel van jullie zijn ónder de 25?' Er wordt nog veel harder geschreeuwd. Nog één vraag: 'Hoeveel van jullie zijn onder de 21?' En dan wordt er pas écht heel hard geschreeuwd.

Nicki Minaj, geboren in Trinidad maar getogen in New York, drukt de fans op het hart morgen wel weer op tijd op school te zijn. 'Is belangrijk hoor, een goede opleiding.'

Het is toch niet helemaal wat je verwacht van een rapster als zij. Seks, dat is waar het vooral om draait in haar teksten. En in haar videoclips krijgen we altijd ruim zicht op haar van implantaten voorziene achterwerk. Ondertussen is ze altijd wel een toonbeeld van vrouwelijke onafhankelijkheid: zij en niemand anders is de baas.

De streetwise diva trekt een bont publiek. De Ziggo Dome is vanavond bevolkt door een wonderlijke mix van Bijlmerjeugd en al even jonge homo's (moedig hoor, dat jongensstel dat gewoon hand in hand over het Arenaplein stapt, waar op dat moment ook nogal wat woest Ajaxvolk rondhangt).

Beide groepen zeggen moeiteloos de vaak heerlijk schunnige teksten van Minaj mee. En dat is een prestatie, want één van haar specialiteiten als rapster is de ongelooflijk snelheid waarmee ze haar teksten declameert.

Schel en hard geluid
Het duurt evengoed een tijd voor er in de Ziggo Dome echt de vaart in zit. De nummers van haar laatstverschenen (derde) album The Pinkprint, waarop in het eerste deel van de show de nadruk ligt, missen live de pit van haar eerdere werk. Ronduit lelijk is het geluid: schel en vooral hard. Je zou denken dat het bij muziek die grotendeels ingeblikt is (de twee toetsenisten op het podium spelen meestentijds 'met losse handen'), toch mogelijk moet zijn tot een evenwichtigere sound te komen.

Op grond van haar videoclips zou je op een concert van Nicki Minaj één grote kontenparade verwachten, maar dat valt mee (of tegen, het is maar net waar je voor bent gekomen). Er zijn momenten waarop het podium oogt als de Bada Bing, de stripclub uit The Sopranos, en in Anaconda lijkt Minaj met een danser al droogneukend de halve Kama Sutra door te nemen, maar vaak ook gaat het er best zedig aan toe.

Halverwege de show is er zelfs een quasi-akoestisch rondje waarin Minaj op een barkruk naast een pianist zit. Vooral het nummer Grand Piano, met een zwaar bombastische uitloop, doet daarbij de kitschmeter ver in het rood uitslaan.

Starships
Pas daarna, in het derde deel van de show, waarin ­Minajs grootste hits voorbijkomen, wordt het leuk in de Ziggo Dome. Superbass, Va Va Voom en vooral Starships: ze klinken behoorlijk feestelijk, ook al vanwege de ruime dance-invloeden in de muziek.

Is dat de vlag van Trinidad die ze vanuit het publiek krijgt aangereikt? Uit het publiek worden ook twee meisjes op het podium ontvangen om een stukje mee te rappen. Ai, dat doet Nicki Minaj zelf toch echt veel en veel beter. Maar zingen is live blijkbaar een probleem voor haar: in die gezongen refreinen staat ze vaak overduidelijk te playbacken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden