Plus

Nasrdin Dchar is in Dad een positieve activist

Dad is een theatrale koorddansact, waarin Nasrdin Dchar knap balanceert tussen de vreugde over zijn aanstaande kind en de woede over de staat waarin het land verkeert waar hij opgroeide

Nasrdin Dchar laat zien hoe Nederland sinds de late jaren tachtig is veranderd Beeld anp

'De plek waar een kind voor het eerst zijn ogen opent, is zijn thuis.' Die bewering komt van Mohand Dchar. Zijn zoon Nasrdin betwijfelt of hij het met die woorden eens is. Hij zag het licht in Steenbergen, maar overweegt in Dad hardop om 'terug' te gaan naar Marokko.

Het Nederland waar zijn vader een nieuw leven opbouwde, is voor mensen met een Marokkaanse achtergrond steeds vijandelijker geworden. Nu, op de rand van zijn eigen vaderschap, staat Dchar voor belangrijke vragen. Waar ligt zijn toekomst? In welk klimaat wil hij zijn kind opvoeden? Met welke waarden?

Vooral interessant
Door voortdurend en met minimale middelen tussen onder anderen zichzelf, zijn vader en jeugdvriend Mike te wisselen, laat Dchar zien hoe Nederland sinds de late jaren tachtig is veranderd. Toen waren Marokkaanse mensen vooral interessant.

Ze dronken suiker met koffie in plaats van andersom. Dchar hield op school met veel plezier spreekbeurten over de islam. Nu vinden Mike en zijn vader dat mensen die tegen een asielzoekerscentrum protesteren, misschien wel gelijk hebben.

Dad is een theatrale koorddansact, waarin Dchar knap balanceert tussen de vreugde over zijn aanstaande kind en de woede over de staat waarin het land verkeert waar hij opgroeide.

Eigen twijfels
Er staat een activist op het podium, maar wel eentje die zich positief opstelt en voortdurend de dialoog aangaat. Die bovendien zijn eigen twijfels laat horen.

Zo richtte Dchar vorig jaar de beweging Ieder1 op en hield hij voor tienduizend man een betoog voor verbinding en verdraagzaamheid. Toch was hij niet helemaal gelukkig. Zijn toehoorders waren overwegend blank en hoogopgeleid. Hij preekte, kortom, voor eigen parochie.

Te vrezen valt dat ook Dad voornamelijk mensen trekt die het op voorhand al met hem eens zijn. Dat is jammer, maar het doet aan de kracht van zijn spel en boodschap niets af.

Dad

Door Nasrdin Dchar
Gezien 18/3, De Speeldoos, Baarn
Te zien Vanavond Griffioen Amstelveen, morgen Zaantheater, 28 en 29 mei Stadsschouwburg

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden