Aldus

Na het Haagse Hopje heeft nu ook Amsterdam een eigen snoepje

Een kop koffie met een Haags Hopje; Lars Meekel (39) en Ghislaine van der Worp (28) waren het zat. ’t Gebbetje is hun Amsterdamse antwoord.

PS aldus Beeld -

Hop, naar Den Haag ermee.

“Haha, dat gaan we natuurlijk ook veroveren. Laten we beginnen bij de schappen en cafés van Amsterdam.”

Was een Amsterdams snoepje voor jullie zo’n groot gemis?

“Toen mijn vriendin Ghislaine en ik afgelopen zomer een glas wijn dronken bij Hotel Pulitzer, viel het ons op dat er overal droptoffees en Haagse Hopjes lagen. We keken elkaar aan en dachten: dit in zo’n bekend vijfsterrenhotel, dat kan niet. Amsterdam heeft recht op haar eigen snoepje.”

Geen fan van het Haagse Hopje?

“Smaken verschillen. Het wordt nog een strijd, maar Amsterdammers moeten wel de keuze hebben.”

Hier komt u nu niet meer onderuit. Bent u Amsterdammer?

“Geboren en ook getogen. Je kunt in mijn paspoort kijken.”

Wat maakt ’t Gebbetje Amsterdams?

“We zijn de gemeentearchieven ingedoken om oude zoetwaren te vinden. Een snoepje dat de smaken van Amsterdam goed kan vatten, was er niet. We speelden met de typische geuren en smaken die horen bij de Gouden Eeuw; de Amsterdamse handel en ambacht. Een Meester Patissier heeft dat naar een recept vertaald. Ik kan het recept niet weggeven, maar er zit in elk geval gember en kaneel in.”

Jullie snoepje is door De Bijenkorf verkozen tot lekkerste retailproduct.

“Daar zijn we heel trots op. Meningen zoals die van de chef van Waldorf ­Astoria en mevrouw Hamersma zijn heel belangrijk. Nu kun je ’t Gebbetje alleen bij ons thuis vinden, maar we zitten binnenkort met De Bijenkorf aan tafel en hopelijk ligt hij straks ook bij Hotel Pulitzer.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden