PlusUitgelicht

Music for (not so) Empty Spaces

null Beeld

Het project Music for Empty Spaces van componist Heather Pinkham begon als een bescheiden idee om musici en componisten die vanwege de coronacrisis hun werk niet meer konden doen een steuntje in de rug te geven. Pinkham vroeg vorig jaar elf collega’s een stuk van een minuut of vier te schrijven, dat een persoonlijke uitdrukking zou zijn van de coronatijd. Zelf schreef ze Days blur, over de dagen die in elkaar overlopen. Ze maakte het voor ­celliste Maya Fridman, die ook haar stem zal gebruiken. Verder hoorde er een soundtrack bij. Alle stukken werden vorig jaar gestreamd vanuit het Muziekgebouw, waarbij telkens één musicus op het podium zat.

Nu er weer meer mag, wordt Music for Empty Spaces herhaald, maar nu voor publiek. Naast Pinkham gebruiken ook ­Anthony ­Fiumara, Jacob ter Veldhuis, Monique Krüs, Chiel Meijering en Karmit Fadaël elektronische middelen. Zij vullen hun soundtracks aan met respectievelijk een accordeon, piccolo, bariton, bas­klarinet en kalimba. Celia Swart houdt het op een soloviool, Joey Roukens zet een piano in, Bianca Bongers een saxofoon, Matthias Kadar een dwarsfluit, Piet-Jan van Rossum een harp en Aspasia Nasopoulou een elektrische gitaar.

Stilistisch gaan de twaalf stukken alle kanten op. Daarmee geeft Music for Empty Spaces een aardig overzicht van wat er in Nederland zoal wordt gecomponeerd.

Donderdag 23 september, 20.15 uur, Muziekgebouw

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden