Plus

Muse zet een overdonderende rockshow neer

Bij Muse verwacht je spektakel en die belofte maakten ze maandag in de Ziggo Dome helemaal waar: een bombastische, theatrale show met rondvliegende drones, een bommenwerper en confettikanonnen.

Bellamy staat eigenlijk geen moment stil, maar legt heel wat kilometers af.Beeld anp

Een goed getimede bekendmaking maandagochtend van Lowlands, ongetwijfeld bedoeld als boost voor de kaartverkoop: Muse zal deze zomer als headliner op het festival in Biddinghuizen staan. Volgens de organisatie is het de grootste headliner die ze ooit hebben gehad. Overigens wel eentje die er al twee keer eerder (2001 en 2006) stond.

Niet dat we verder aan die groots-heid van Muse hoeven te twijfelen. Het Britse powerrock trio dat in 1999 debuteerde verkoopt inmiddels met gemak drie avonden in de Ziggo Dome uit, waarvan maandagavond de aftrap was.

Vol geluid
Bij Muse verwacht je spektakel en die belofte maakten ze maandag helemaal waar: het was een bombastische, theatrale show met rondvliegende drones, een bommenwerper en confettikanonnen. Dat alles ter ondersteuning en niet ter afleiding van gierende gitaren, strakke bass riffs, donderende drums en de immer vaste en wonderschone hoge stem van Matt Bellamy.

Waar andere bands een dergelijk vol geluid langzaam opbouwen en pas bereiken na heel veel jaren samen spelen, lijkt de muziek van Muse van meet af aan gemaakt te zijn voor grote zalen. Qua stadions kunnen ze al een tijdje niet veel groter meer, maar dat betekent niet dat er geen rek in de shows zit.

Twaalf witte drones
De producties worden namelijk iedere tournee grootser en theatraler. De lat wordt telkens een tikje hoger gelegd zodat ze inmiddels op het niveau zijn aanbeland dat zelfs bands als U2 het nakijken hebben. Namen ze vorige keer nog een metershoge robot mee het podium op, dit keer is het thema 'drones', naar het gelijknamige zevende album dat vorig jaar uitkwam.

Muse schotelt ons een onheilspellend toekomstbeeld voor met camera's die ons vanuit drones bespieden, en drones die kunnen moorden op afstand. 'Killed by drones. Our lives between your finger and thumb. Can you feel anything?' zingt Bellamy in het openingsnummer van de avond. Ondertussen dalen twaalf witte drones op ons neer en vliegen laag over het publiek. Het is schitterend en bedreigend tegelijk. Alsof we in de film Minority Report van Steven Spielberg beland zijn.

Gitaarsolo
Veertig trucks had de band in totaal nodig voor deze productie, een groot deel van die wagens zal vol gezeten hebben met het podium. Het trio, live ondersteund door een toetsenist, staat op een ronddraaiende verhoging in het midden van de zaal, met twee lange uitlopers naar de uiteinden toe.

Dat betekent meer nabijheid en meer contact met het publiek. Vooral Bellamy staat eigenlijk geen moment stil, maar legt heel wat kilometers af om dan weer eens achter de vleugel achterin de zaal te kruipen, en dan voor een gitaarsolo naar het voorste uiterste van het podium te rennen. Zo'n hardrockshow is ook gewoon heel hard werken.

Testosteronrock
Gelukkig doen de steeds wisselende visuals een deel van het werk. Erg mooi zijn de geprojecteerde handen van poppenspelers die Bellamy en bassist Chris Wolstenholme aan lijken te sturen tijdens The Handler. Maar die beelden, hoe fraai ze ook zijn, leggen het nog steeds af tegen de testosteronrock. Tegen een scheurende gierende gitaarintro van Super Massive Black Hole kunnen die schermen niet op, evenmin als tegen het bombastische progrock-achtige Uprising.

Het was een overdonderende show voor de zintuigen waarin de muziek nog steeds centraal stond. Maar je vraagt je wel af: hoe gaan ze dit volgende keer weer overtreffen?

Bekijk ook de fotoserie van het concert van Muse.

Muse
Gezien 7/3, Ziggo Dome

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden