Moet Champagne op de bon?

Er dreigt een tekort aan Champagne te ontstaan. Dat blijkt groot nieuws. Want zelfs de NOS besteedt er aandacht aan. ''In Engeland willen de Britse wijnhandelaren zelfs een distributiesysteem opzetten om de beschikbare Champagne zo eerlijk mogelijk te verdelen,'' zo meldt het NOS Journaal.

En de weblog van de omroep maakt melding dat 'er in Engeland meer Champagne wordt verkocht dan gezinspakken witte bonen in tomatensaus van Heinz'.

Gejuich in Reims! 'Hoe beter die plakkerige bonen weg te spoelen dan met een Jansz NV van 15 pond?' lees ik.

Gesnik in Reims!

Jansz is geen Champagne, maar een op de 'Champagnemanier' gemaakte (méthode traditionelle) belletjeswijn uit het Australische Tasmanië. Overigens wel een heel goede.

Moet Champagne op de bon? Er wordt wel beweerd dat het weer een briljante marketingzet is van de Champagneproducenten om het vaak toch al formidabele prijsniveau nog wat verder omhoog te duwen. Al jaren klinken er geluiden dat de vraag de jaarlijkse productie overtreft. Eind 1999 werd via een zorgvuldig gedoseerd pr-offensief al het eerste 'schaarstezaadje' geplant. De argumentatie was duidelijk. Omdat iedereen wereldwijd het jaar 2000 op gepaste wijze wilde vieren - 5, 4, 3, 2, 1¿. Champagne! - zou er in Reims en omstreken een gat in de buffervoorraad ontstaan van rond de dertig miljoen flessen. Want volgens berichtgeving toentertijd telde de gemiddelde jaarproductie namelijk 300 miljoen flessen en de vraag was 330 miljoen. Nadat de millenniumwende weer achter de rug was en we weer gewoon konden overgaan tot de orde van de dag, klonk er snel al weer gepuf uit de Champagnestreek. De voorraad bleek zich op miraculeuze hersteld te hebben: er was plots weer te veel¿ Helemaal nadat in 2001 met de val van de Twin Towers ook de effectenbeurzen instortten. En ofschoon er wel wordt beweerd dat je juist Champagne moet drinken als je een rotdag hebt gehad, bleek dit motto wereldwijd geen navolging te vinden.

Wat nu de correcte cijfers zijn, is niet bekend. De site van het Engelse wijnblad Decanter meldt in een artikel over de vermeende schaarste een gemiddelde jaarproductie van 330 miljoen flessen en maar liefst 333 miljoen verkochte flessen in 2006. Dat schijnt te danken te zijn aan die verdomde nieuwe rijken uit Rusland, China en India die het vooral gemunt hebben op king size en andere XXL-verpakkingen als Jéroboams (4 flessen), Mathusalems (8) en Salmanazars (12).

In het kader van de 'Operatie Rookgordijn' worden de Engelse cijfers in de Volkskrant daarentegen tegengesproken door de Nederlandse importeur. Volgens een woordvoerder van Moët Hennessy worden jaarlijks inderdaad 300 miljoen flessen gemaakt, zijn er in 2006 307 miljoen verkocht en stopt de teller dit jaar bij de 317 miljoen flessen. ''We hebben al 24 miljoen flessen van de voorraad moeten opgeven¿''

In elk geval geeft Moët Hennessy aan dat het er toe over heeft moeten gegaan om hun topmerken als Moët & Chandon, Dom Pérignon, Krug, Mercier en Veuve Clicquot alleen nog te leveren aan 'zaken waarmee we al twintig jaar of meer een relatie hebben.' Exclusief houden, lijkt het motto. Zo is er altijd behoorlijk wat verzet in Nederland geweest tegen het leveren van Champagne aan het supermarktkanaal. Neemt niet weg dat Mercier tot het basisassortiment van Albert Heijn behoort en dat naar verluidt de grootgrutter in december fiks gaat stunten met Moët & Chandon en Veuve Clicquot. Hamsteren dus? Op is op? Of juist de Daimler - of anders de Range Rover van uw vrouw - een bakkie aangorden en een bezoek brengen aan één van de onderstaande wijnspeciaalzaken? Daar kunt u Philipponnat Royale Réserve inslaan, de Champagne die tijdens jaarlijkse overzichtsproeverij 'Champagne aan Zee' als beste brut uit de bus kwam. Bon niet nodig. Maar vergeet u er vooral zelf niet één te vragen. En laat er dan vooral 'relatiegeschenken' opzetten. (HAROLD HAMERSMA)

Philipponnat Royale Réserve Brut ¿ 35,95.

Pasteuning, Willemsparkweg 11, 020-6620023.

Wijnhandel Ton Overmars, Hoofddorpplein 11, 020-6157142

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden