PlusAchtergrond

Mijn club, mijn ideaal, mijn sjaal: Ajaxaanhanger Lotte Vos ontwierp Ajaxsjaal

Lotte Vos (25), fervent Ajaxaanhanger, wil het clichébeeld van de vrouwelijke supporter corrigeren: dat zijn niet enkel ‘spugende babes’. Ze ontwierp een Hermèsachtige sjaal. Netjes te dragen. Of als bivakmuts.

PSW Ajax-sjaal Lotte Vos, maker van de sjaal. Beeld Sophia Maria Favela
PSW Ajax-sjaal Lotte Vos, maker van de sjaal.Beeld Sophia Maria Favela

Ajax heeft ze van huis uit ‘heel erg meegekregen’, zegt Lotte Vos voor ingang H van de Johan Cruijff Arena. Vader gaat al sinds zijn veertiende naar elke wedstrijd en heeft al meer dan veertig jaar een seizoenkaart. Haar broertje ging op z’n vierde mee naar Ajax, zijzelf toen ze zes was. ‘Leuk, maar ook heel spannend,’ vond ze het: haar vader en zijn vrienden vormden de F-side. Veel fanatieker kon het niet worden.

Dus ja, Ajax.

Toen Vos afgelopen zomer moest afstuderen aan de Willem de Kooning Academie (richting advertising) wist ze direct waarmee. Iets met Ajax en voetbalcultuur, en meer specifiek: de vrouwelijke supporter. Ze wil laten zien dat er veel ‘soorten’ vrouwelijke supporters zijn.

Niet alleen het clichébeeld. “Als je bij Google zoekt op ‘vrouwelijke supporter’, krijg je maar één soort vrouw te zien: geblondeerd met een grote voorgevel. De Bavaria-actie met de ‘Bavaria Babes’ tijdens het WK in 2010 is daar een goed voorbeeld van.” Het beeld is veel diverser, aldus Vos: “Er zijn vrouwelijke supporters die meeschreeuwen met de jongens en die ook naar de tegenstander spugen, en er zijn vrouwen die in hun mooiste outfit op de tribune zitten.”

Lotte Vos met haar Ajaxsjaal. Beeld Sophia Maria Favela
Lotte Vos met haar Ajaxsjaal.Beeld Sophia Maria Favela

Na wat denkwerk kwam ze uit bij een Ajaxsjaal. Geen gebreide sjaal in felle kleuren, maar een vierkante, honderd procent zijden, ‘vrouwelijke’ sjaal. “Het moest een soort Hermèssjaaltje worden, maar ook weer niet te tuttig. Elk soort vrouw moet ’m kunnen dragen. Heel netjes, maar ook als bivakmuts. Ik wilde de wereld van de Hermèssjaal combineren met de wereld van supporters en Amsterdammers. Zo wordt het sjaaltje net zo divers als de voetbalvrouw zelf.”

Schiffmacher

Hoewel ze eerder vormgeving studeerde aan het Mediacollege Amsterdam, vroeg Vos een tatoeëerder voor het ontwerp – geïnspireerd door haar vader en zijn vrienden, die allemaal onder de Ajaxtatoeages zitten. Ze belde de tattooshop van Henk Schiffmacher, vertelde haar verhaal en vroeg of ze Schiffmachers dochter Morrison kon spreken. Morrison, zelf ook een fervent Ajaxsupporter, vond het een ‘supernice project’.

“Ik kon meteen langskomen. Het was ook voor haar een droom om een Hermès­sjaal te maken. Ze woonde met haar moeder en zusje in De Pijp en ze hebben alle drie een grote liefde voor Ajax. En haar moeder draagt altijd sjaaltjes.”

Tattoeëerder/ontwerper Morrison Schiffmacher. Beeld Sophia Maria Favela
Tattoeëerder/ontwerper Morrison Schiffmacher.Beeld Sophia Maria Favela

Samen bepaalden ze wat er allemaal op het sjaaltje moest komen te staan. “Hermèssjaaltjes zijn meestal uitgebreid ­geïllustreerd en vertellen een verhaal.”

Het logo moest erop – het oude natuurlijk (‘het nieuwe komt er niet op’). En het schild van Amsterdam met de drie kruizen. In het midden staat een hekwerk (‘omdat we altijd achter een hek staan of zitten’). Eromheen is een fietsslot zichtbaar. “Dat is iets van vroeger, toen de supporters uit de stad op de fiets kwamen en de kettingsloten nog mee naar binnen ­gingen – supportersgeweld was toen de gewoonste zaak van de wereld.”

In de hoeken staan vier leuzen in kapitalen: ‘Een Ajacied is niet te stoppen’, ‘En wij houden ons niet stil’, ‘Wij zijn Ajax, wij zijn vrouwen’ en ‘Dit is mijn club, mijn ideaal’. De tekstbanieren zijn gelardeerd met rode rozen, een idee van Morrison. “Haar moeder houdt erg van rozen. Voor haar is de sjaal niet alleen een ode aan de vrouwelijke Ajacied, maar ook aan haar eigen moeder.”

Tattoeëerder/ontwerper Morrison Schiffmacher aan het werk. Beeld Sophia Maria Favela
Tattoeëerder/ontwerper Morrison Schiffmacher aan het werk.Beeld Sophia Maria Favela

Ze kreeg een 8 voor haar paper, en ging werken als junior creative bij het Amsterdamse ‘digital brand & experience bureau’ Code d’Azur. Maar voor Vos was het project nog niet klaar: ze liet de sjaal drukken. De sjaal wordt gelanceerd onder de naam Offside, een verwijzing naar het cliché dat vrouwen niet weten wat buitenspel is, én een variatie op F-side.

Fotosessie

Om de sjaals aan de vrouw te krijgen, maakte Vos een website met daarop foto’s van elf vrouwen die haar sjaal dragen. ­Zijzelf en Morrison natuurlijk, maar ook iemand als de Amsterdamse volkszangeres Sophie Straat. Op deze grauwe middag staat de fotosessie met hardcore Ajaxfan Rosanne op het programma. Vos had haar in het supportershome willen laten fotograferen, maar de toestemming werd op het laatste moment ingetrokken, officieel vanwege corona.

Twintig minuten later dan afgesproken komt Rosanne aangelopen. Ze heeft twee vriendinnen meegenomen, Angel en Jolene, die ook heel erg voor Ajax zijn.

Hardcore Ajaxfan Jolene. Beeld Sophia Maria Favela
Hardcore Ajaxfan Jolene.Beeld Sophia Maria Favela

“Ik kwam voor het eerst in aanraking met Ajax tijdens mijn eerste relatie, ik was toen een jaar of zeventien, achttien,” vertelt Rosanne (33). “Mijn schoonfamilie was een echte Ajaxfamilie, door hen heb ik voetbal leren kijken. Mijn vrienden namen allemaal een seizoenkaart en ik ging eerst af en toe met hen mee. Ik vond het geweldig, de supporters en hun liederen, de trots op ons aller Ajax en onze stad. Ik was verkocht en al snel nam ik ook een seizoenkaart. Mijn vriend vond dat maar niks en het ging daarna ook snel uit. Ik had geen tijd meer voor een relatie. In het weekend was het alleen nog maar feesten en voetbal.”

“Roos is een echte supporter, geen hooligan,” zegt Angel (34). “Ze zeggen wel: ‘Daar wil je echt geen ruzie mee’, maar ze heeft nog nooit gevochten.” Angel zelf gaat naar Ajax sinds haar zeventiende, maar nu even niet; ze heeft een stadionverbod.

“Roos is een schatje,” valt Jolene (38, seizoenkaarthouder sinds haar twintigste) haar bij. “Maar ze heeft wel een keer een toiletjuffrouw aangevallen op een buitenlandse reis.”

De Amsterdamse volkszangeres Sophie Straat. Beeld Sophia Maria Favela
De Amsterdamse volkszangeres Sophie Straat.Beeld Sophia Maria Favela

“Angel en Jolene heb ik leren kennen via gabberfeesten en Ajax,” legt Rosanne uit. “Zij feesten net zoveel als ik en daardoor waren we vaak het hele weekend samen op stap. De Europese uittripjes waren onze favoriet: er gaat niets boven een stad op z’n kop zetten met een paar duizend man.”

Als de dames erachter komen dat Vos hen voor een dicht supportershome wil laten fotograferen, grijpen ze in. “Dit is toch niet uitnodigend,” zegt Angel. Jolene stelt voor om naar het oude supportershome te gaan, aan de andere kant van het stadion. Onderweg lurken de drie uit de flessen gemberbier, prosecco en witte wijn die ze hebben meegebracht, en gaat het ginnegappen onverminderd door. “Mag jij hier eigenlijk wel komen, met je stadionverbod?” vraagt Jolene als ze de shortcut door de parkeergarage onder het stadion nemen.

Piraat

Op de plek waar het oude supportershome ooit stond, worden fluks de sjaaltjes ge­fatsoeneerd.

“Moet ik mijn haar los of vast doen?” vraagt Rosanne aan niemand in het bijzonder. Ze vindt dat ze net een piraat is met het sjaaltje in haar haar.

Ajaxsupporter Rosanne. Beeld Sophia Maria Favela
Ajaxsupporter Rosanne.Beeld Sophia Maria Favela

“Je lijkt zo wel een stewardess,” zegt Angel tegen Jolene, die bezig is het sjaaltje om te knopen.

“Ik ben eigenlijk allergisch voor dingen die tegen mijn keel aan gaan, ik kan ook niet tegen coltruien. Trauma’s!” riposteert ze.

“Je kan ’m ook als mitella gebruiken,” zegt Rosanne.

“Als nutella?” schatert Angel.

“Mogen we ’m houden?” vraagt Angel als de sessie na een uurtje achter de rug is.

“Daar ga ik wel van uit, toch?” zegt Rosanne. “Als dank voor de shoot.”

null Beeld Sophia Maria Favela
Beeld Sophia Maria Favela

“Precies,” vindt Jolene. “En voor onze reiskosten.”

Vos zegt dat ze even moet overleggen, omdat ze flink heeft geïnvesteerd in het project. Maar ze is blij dat ze zo in de smaak vallen. “Ik regel wel wat, want ik hoop echt dat ik mijn sjaaltjes binnenkort zie als er weer supporters in de Arena mogen.”

Angel lacht: “In de Arena?! Corona komt nu niet zo slecht uit. Ik niet naar Ajax, niemand naar Ajax!”

De Ajax Offsidesjaal (€ 69) van Lotte Vos is te bestellen via offside.amsterdam.

Winnen

Het Parool verloot drie sjaals onder de lezers. Mail naar lezersactie@parool.nl waarom u zo’n sjaal zou moeten winnen – o.v.v. sjaal. U kunt inzenden tot en met 4 december. De winnaars krijgen bericht.

Ajaxsjaal

Art Director Lotte Vos
Ontwerp Lotte Vos, Morrison Schiffmacher
Merk Offside
Fotograaf Sophia Favela
Stylist Marleen Ettema
MUAH Britt Breider
Dank aan House of Orange

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden