PlusFilmrecensie

Met Matt Damon op zoek naar gerechtigheid voor zijn dochter in Marseille

null Beeld Jessica Forde / Focus Features
Beeld Jessica Forde / Focus Features

Veel Amerikaanser dan Bill Baker vind je ze niet. Immer gehuld in spijkerbroek, ruitjesoverhemd en baseballpet. Werkend in de bouw, biddend voor het eten en luisterend naar countrymuziek in zijn gebutste pick-uptruck. Tom McCarthy’s Stillwater is niet alleen een film over een vader die gerechtigheid zoekt voor zijn dochter, maar ook een (helaas warrige) reflectie op de inmengingen van de VS in het buitenland.

Bill (een prima Matt Damon) reist naar Marseille waar zijn dochter Allison (Abigail Breslin), die als uitwisselingsstudent naar de Franse stad kwam, al vier jaar vastzit voor de moord op haar huisgenoot. Onschuldig, zegt ze zelf. De parallellen met de gehypete zaak rond Amanda Knox zijn evident, maar ook weer dusdanig gefictionaliseerd dat ze weinig relevant zijn.

Op basis van een gerucht dat de echte dader heeft staan pochen over de moord op een studentenfeestje, neemt Bill het initiatief om eigenhandig de onschuld van zijn dochter te bewijzen. In gelijke delen onbehouwen en onbeholpen loopt hij de clues achterna, bijgestaan door Virginie (Camille Cottin), een actrice die hij ontmoet in zijn budgethotel en die voor hem tolkt en chauffeert.

De plot van de gewone man die eigenhandig gerechtigheid zoekt is een overbekende, maar de invulling in Stillwater is (althans aanvankelijk) opvallend realistisch. Wat vooral betekent: knulliger. Bill schat situaties verkeerd in, door een combinatie van zelfoverschatting en naïviteit over de lokale gebruiken en cultuur. Wanneer de zoektocht leidt naar de verraderlijke buitenwijken van Marseille, negeert hij de adviezen van Virginie en opent hij met zijn bemoeienissen al snel een glibberige beerput.

Hier is Stillwater op zijn best, met een duidelijk politieke ondertoon en een vastberaden focus die herinnert aan McCarthy’s voorgaande film, het Oscarwinnende Spotlight. Maar het is precies die focus die in de tweede helft begint te haperen, wanneer de zoektocht van Bill op een dood spoor lijkt te belanden en de film met hem zijn richting verliest.

Bill besluit in Marseille te blijven. Hij vindt een baan en trekt in bij Virginie en hoewel het lang duurt, kunnen de makers uiteindelijk de verleiding niet weerstaan om van die relatie een romance te maken die nooit overtuigt. En dat terwijl de dynamiek tussen Bill en Virginie (en haar pientere dochtertje Maya) tot dat moment juist verrassend goed werkt.

Terwijl het scenario zwalkt, blijft de regie van McCarthy solide. Maar ook dat kan het laatste deel, waarin Stillwater opnieuw naar nieuw territorium zwenkt en een onvervalst vigilante-karakter krijgt, niet redden. Toevalligheden en onwaarschijnlijkheden stapelen zich in dat deel rap op en de politieke implicaties en nuances die daarvoor in stelling zijn gebracht, worden plots genegeerd ten faveure van een vrij ordinaire thriller.

Stillwater

Regie Tom McCarthy
Met Matt Damon, Abigail Breslin, Camille Cottin
Te zien in Arena, City, De Filmhallen, De Munt, Pathé Noord

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden