Aldus

Meer animo voor Dry January, maar: ‘Het lukt slechts dertig procent om niet te drinken’

Onderzoeker Rob Bovens (67) begon in 2015 met IkPas, inmiddels beter bekend als Dry January, en ziet dat steeds meer mensen meedoen.

Tom Grosfeld
null Beeld Shutterstock
Beeld Shutterstock

U wordt zeker altijd gebeld rond deze tijd.

“Het begint vanaf de kerstdagen. De vakantie schiet er voor een deel bij in. Elk jaar denk ik weer: het zal deze keer wel meevallen, maar nee, dat is niet zo.”

Ik stoor u toch niet tijdens uw vakantie?

“Nou, nee, nee. Ik ben half aan het werk. Ik ben een onderzoek aan het opzetten.”

In 2015 begon u met IkPas.

“Ik doe al veertig jaar onderzoek naar preventie, en ik heb altijd gedacht: het zou goed zijn wanneer mensen wat bewuster over hun gewoontes zouden nadenken. Nadat ik IkPas had opgezet, groeide het uit tot een landelijke campagne die heel groot is geworden.”

Is er veel veranderd de afgelopen acht jaar?

“Toen we begonnen was er veel groepsdruk. Je moest je verantwoorden wanneer je niet dronk. Nu vindt niemand dat vreemd. Het is zelfs andersom: steeds meer mensen voelen dat ze zich moeten verantwoorden wanneer ze blijven drinken.”

Ziet u dat terug in het aantal deelnemers?

“De laatste jaren doen er veel meer mensen mee dan voorheen. In Nederland ongeveer een half miljoen op jaarbasis. Een groot deel daarvan registreert zich niet, maar doet het op eigen houtje. Dat is moeilijk: het lukt slechts dertig procent om de hele maand niet te drinken. Bij mensen die zich hebben ingeschreven ligt dat op zeventig procent.”

Paniek! Zijn de inschrijvingen nog geopend?

“Dat kan nog de hele maand via Ikpas.nl. Dat is prettig voor wanneer je door een moeilijk moment geloodst moet worden. Je krijgt dagelijks een nieuwsbrief, toegang tot webinars, podcasts, artikelen, een forum en een helpdesk. Allemaal gratis.”

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden