Plus

Mary J. Blige en Maxwell komen niet goed uit de verf in halflege Ziggo Dome

Mary J. Blige en Maxwell doen hun best in de Ziggo Dome en het publiek ook. Maar de zwoele soul komt toch niet helemaal uit de verf.

Maxwell is nog altijd een geweldige zanger, maar echt magisch wil het in de Ziggo Dome maar niet worden Beeld Paul Bergen

Op eigen kracht kregen ze in het verleden allebei de Heineken Music Hall zonder problemen uitverkocht.

Maar dat wil nog niet zeggen dat ze gezamenlijk ook de Ziggo Dome zo makkelijk vol krijgen: de bovenste ring van de tribune is volledig onbezet bij het dubbelconcert van Mary J. Blige en Maxwell. Elders in het gebouw is he ook rustiger dan gebruikelijk.

Wel een fijn idee, twee soulgroot­heden op één avond. De King and Queen of Hearts World Tour noemen Mary J. Blige en Maxwell hun huidige concertreeks. Ze werden allebei groot in de jaren negentig, toen de klassieke soul van de jaren zestig en vooral zeventig een wedergeboorte beleefde als neo- dan wel 'nu'-soul.

Tegenpolen
Maar binnen die even oude als nieuwe muziek waren ze tegenpolen. Mary J. Blige was de straatkat uit The Bronx. Maxwell, ook afkomstig uit New York, maar dan uit Brooklyn, was de man van de verfijning.

Grote vraag vooraf bij hun optreden in de Ziggo: wie mag als laatste op en is daarmee de officieuze hoofdact? Mary J. Blige, zou je denken, want zij is van de twee verreweg de bekendste. Toch is het niet Maxwell, maar Blige die als eerste opkomt.

Reputatie
Zou het te maken hebben met Maxwells reputatie als telaatkomer? Bij zijn optreden in de Heineken Music Hall in 2008 meldde hij zich anderhalf uur later dan afgesproken op het podium. Blige staat er in de Ziggo ­Dome precies om acht uur. En ze ziet er ook als veertiger nog net zo street uit als je van haar verwacht.

Geblondeerd haar, oorringen die er uitzien als minihoepels en een outfit die lijkt te zijn aangeschaft op de New Yorkse tegenhanger van de Albert Cuyp. Kortom: geweldig.

Niet subtiel
Het geluid van haar begeleidingsband is bonkend hard en soms bijna pijnlijk schel, maar Blige komt er met gemak bovenuit. Een subtiele zangeres is ze nooit geweest, maar op de gevoelsmeter scoort ze hoog.

Mary J. Blige zingt nooit zomaar een liedje, ze gooit er elke keer weer echt alles uit. No more drama heet het nummer waarin ze jaren geleden al zong dat het maar over moest zijn met alle gedoe en ellende in haar ­leven.

Is niet veel van gekomen. "Ladies, als jullie wisten wat ik op het ogenblik doormaak," zegt ze. De ladies in de zaal weten het: de zangeres is verwikkeld in een nasty scheiding. No more drama? Het nummer met die ­titel lijkt ze bijna huilend te zingen.

Zweverig
Om zo veel drama hoef je bij Maxwell niet te komen. Hij maakte naam met een nogal zweverige soul, tegen het esoterische aan, maar presenteert zich nu als een ladiesman; strak in het pak, zonnebril op de neus.

Dat hij het publiek bij zijn vorige bezoek aan Amsterdam zo ontzettend lang liet wachten is hij niet vergeten. "Ik ben op tijd!" brult hij trots - in het Nederlands, ja.

Hij is nog altijd een geweldige zanger, die moeiteloos heen en weer zwenkt van een diep en bronstig geluid naar verbazend hoge, bijna vrouwelijke klanken, maar echt magisch wil het maar niet worden. Hij doet zijn best, wij in het publiek ook. Maar zo'n halflege megahal is toch echt geen passende omgeving voor zwoele zwijmelsoul.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden