PlusHet jaar van

Maroeska Metz: ‘Godzijdank won ik Heel Holland Bakt niet’

‘Ik stond 9 dagen op de Huishoudbeurs, duizenden selfies, het ging maar door.’Beeld Jitske Schols

Half Nederland had begin dit jaar een mening over Maroeska Metz (60), vanwege haar deelname aan Heel Holland bakt. Ze zou de boel belazeren met professionele voorkennis. ‘Het heeft mijn leven veranderd.’

“Knettergek,” antwoordt Maroeska Metz lachend, op de vraag wat voor jaar 2019 was. “Er zijn zo veel rare dingen gebeurd. Heb je me gezien in The Passion? Ik had een minirolletje als bakker, dat vond ik zo grappig. En ik heb negen dagen op de Huishoudbeurs gestaan met mijn kookboek. Duizenden selfies, je hebt geen idee! Het gíng maar door.”

De in Wormerveer wonende ontwerper Maroeska Metz (ze maakt vooral verlichting, meubels en juwelen met haar handelsmerk, de krul) kwam begin dit jaar vanuit het niets in een storm van kritiek terecht vanwege haar deelname aan Heel Holland bakt. Lang verhaal kort: na een paar afleveringen ontdekten fanatieke Twitteraars dat ze net een kookboek had uitgebracht, dat ook nog eens meedong naar een belangrijke kookboekenprijs, met in de jury Janny van der Heijden. Dat zou duiden op een klassiek gevalletje doorgestoken kaart, want Van der Heijden is ook jurylid van Heel Holland bakt. Daarnaast werd gesteld dat Metz bijkluste in de catering. Het oordeel: een succesvol kookboekenschrijfster en cateraar zou niet mee mogen doen aan een wedstrijd voor amateurbakkers.

Nadat Metz drie keer op rij werd aangewezen als ‘meesterbakker’ van de aflevering, kreeg ze het online steeds zwaarder te verduren. Rotopmerkingen over haar uiterlijk en karakter, slechte recensies over haar bedrijf en kookboek. En dat terwijl Heel Holland bakt, net als andere Omroep Maxhits als We zijn er bijna en Bed & Breakfast glorieert vanwege het knusse, kneuterige imago. ‘De meest wrange constatering is misschien wel dat het programma dit seizoen zijn onschuld is verloren,’ schreef AD-recensent Angela de Jong na de rel.

“Ik ging er veel positiever in dan ik eruit kwam,” zegt Metz, terwijl ze drie soorten zelfgebakken koekjes en verse taaitaai serveert. “Dat ik meedeed aan zo’n programma past wel bij me, ik houd van avontuur. Je kunt wel altijd op de bank blijven zitten, maar dan gebeurt er nooit iets: dat was een van de redenen om mee te doen. Ik heb er helemaal niet over nagedacht hoe mensen op mij zouden reageren.”

Wat vond u het vervelendst?

“Dat mensen zeiden dat ze met Gele Hesjes naar mijn huis zouden komen omdat ik uit het programma moest worden gezet, was heel vervelend en best eng. Tegelijkertijd moest ik er ook om lachen: dat hele programma was natuurlijk allang opgenomen. Maar iemand heeft ook een nepaccount over mijn bedrijf aangemaakt. Op Google Maps was te vinden dat er op mijn adres een café was, met erbij de tekst: ‘Je speelt vals in Heel Holland Bakt.’ Krijg dat maar eens weg! Ik heb op dat profiel meerdere reviews gekregen met maar één ster, van mensen die niets met mijn werk te maken hebben gehad. Daar moeten tig vijfsterrecensies tegenover staan om het omhoog te trekken. Dat vond ik zó ver gaan. Heel naar.”

Uw kookboek was een verzameling persoonlijke recepten en u heeft nooit gewerkt als professioneel cateraar. Raakte u niet gefrustreerd over de foute aannames daarover?

“Jawel, maar mezelf verdedigen zou niets uithalen. Er was een andere kandidaat die ook een kookboek had gemaakt en recepten schreef voor een blad, en de winnares had gewoon twee jaar in een bakkerij gewerkt op een schip. Maar je kunt jezelf niet verdedigen door andere mensen zwart te maken; die bal kaatst recht in je gezicht terug.”

De kritiek was dat u té goed was.

“Daar houden Nederlanders niet van – al was het maar een heel klein groepje dat door Twitter een stem heeft gekregen. Sociale media zijn de meest democratische platforms ooit, en hebben veel voordelen. Maar als iemand iets akeligs zegt, kan iemand die er nul verstand van heeft zich daarbij aansluiten. Zo ontstaat er heel makkelijk een hetze. Godzijdank won ik het programma niet! Dat zou een drama zijn geworden.”

Had u aan zien komen dat u onderdeel zou worden van zo’n hetze?

“Absoluut niet. Ik was volkomen gechoqueerd door de montage, want ik kende alleen de Britse versie waarin het om serieus bakken draait. De Nederlandse makers zitten veel meer op de lach en wat er allemaal níet goed gaat. Ze hebben echt een paar heel rare dingen gedaan, waar ik totaal door werd overvallen.”

Zoals het vriezerincident?

“Inderdaad. Iemand hield een ijskast open om een taart te koelen, ik zag dat niet, en zette per ongeluk mijn taart erin. Het was volkomen onbenullig, zulke dingen gebeurden voortdurend, maar op televisie ziet het eruit als een rotstreek.”

Maroeska Metz
3 januari 1959, Amsterdam

1972-1977 Montessori Lyceum Gymnasium
1977-1979 Sweelinck Conservatorium (viool)
1980-1985 Gerrit Rietveld Academie (beeldhouwen)
1985-heden Start merk Maroeska Metz, diverse (solo)tentoonstellingen in binnen- en buitenland
2005 Start juwelencollectie
2015 Boek en expositie Maroeska Metz bij uitgeverij Edition Louvre Victoire te Parijs
2018 Kookboek Hoe Dan? genomineerd voor Gouden Kookboek 2018
2018-2019 Deelname Heel Holland bakt. Ze werkt nu aan een bakboek.

Maroeska Metz woont met haar man in Wormerveer. Ze hebben twee kinderen.

“Ook ontzettend irritant: we moesten appelbollen maken. Ik ben zestig en een fanatiek bakker, dus ik heb heus weleens een appelbol gebakken. Ik zag kandidaten stoeien en iemand vroeg op welke temperatuur ze gebakken moesten worden. Ik weet dat bladerdeeg op hoog moet, ook omdat we met heel slechte ovens werkten. ‘Zet die oven zo hoog mogelijk!’ riep ik dus. In de aflevering is de vraag eraf gehaald, waardoor het lijkt alsof ik de boel sta te regisseren. Daar was ik heel kwaad over, dat is framing. Ander voorbeeld: op een gegeven moment moest ik midden in een technische opdracht ontzettend plassen, ik kon niet meer nadenken, dus wilde ik naar de wc. André van Duin kwam me halen met een golfkarretje, want dat was een eind weg. Volstrekt oninteressant, maar toch filmden ze hoe ik in dat karretje naar de wc reed.”

En dus lijkt het: iedereen staat te stressen, maar Maroeska gaat op haar dooie akkertje naar de wc?

“Alsof ik het met twee vingers in mijn neus deed. Aan zo’n programma meedoen, is een uitputtingsslag. Om mij zo in beeld te brengen is, volgens mij, een duidelijke keuze van de regisseur.”

Heeft Omroep Max daar met u over gesproken?

“Nadat ik voor de derde keer meesterbakker was geworden en de reacties zo fel werden, belde de regisseur dat ze er ook van was geschrokken. Maar verder: niets, nada. Ook niet van Jan Slagter, de directeur van Omroep Max. Dat was wel netjes geweest, maar hij heeft dat programma niet gemaakt, dat is productiehuis Blue Circle. Hen neem ik wel iets kwalijk. En, gerechtigheid: zij liggen nu zwaar onder vuur vanwege seksueel grensoverschrijdend gedrag in realityprogramma De villa. Maar ik ben er niet slechter van geworden. Ik heb er veel van geleerd.”

Wat dan?

“Hoe zo’n programma wordt gemaakt, hoe de omroep­wereld in elkaar zit, en hoe dat mechanisme van sociale media werkt. Dat is fascinerend! Alsof je wordt omsingeld door een zwerm wespen; als ze klaar met je zijn, gaan ze naar de volgende persoon. In dat opzicht vond ik het een waanzinnig interessante ervaring: ik kan er nu over meepraten hoe het is om het middelpunt van zo’n Twitter-oorlog te zijn.”

“Het was fijn dat ik kon terugvallen op mijn omgeving en werk. Dat onlinegebeuren is mijn leven niet, ik sta elke dag lekker in mijn werkplaats een juweel te ontwerpen of een lamp te lassen. Ik kan me nu wel goed voorstellen dat wanneer je niet zo sterk in je schoenen staat, het online bashen keihard kan aankomen. En het grappige is: ik stond dus met mijn boek op de Huishoudbeurs. Man! Er zijn denk ik 60.000 mensen langs mijn standje gekomen, ik denk dat ik wel 25.000 positieve reacties heb gehad. Niets onaardigs. Duimen omhoog, ‘Maroeska, jij bent goed!’ riepen ze. Alleen maar waardering.”

Bent u bijna een jaar later nog met het debacle bezig?

“Niet echt, het lijkt eeuwen geleden. Maar in zekere zin is mijn leven wel veranderd. Zonder het programma had ik bijvoorbeeld nooit ook maar één kookboek verkocht op die Huishoudbeurs, nu waren het er 600. Ik geef bak- en kookcursussen, verzorg af en toe een taartenbuffet, en had dat rolletje in The Passion. En ik ben vooral een véél betere bakker geworden; ik heb voor het programma zeker een halfjaar gestudeerd, mezelf allemaal technieken aangeleerd, ik ging helemaal los. Ik werk nu ook aan een bakboek, dat komt hopelijk volgend jaar uit.”

Zou u met de kennis van nu aan Heel Holland bakt meedoen?

“Misschien… omdat ik nu begrijp hoe het werkt. Dan zou ik me voor de camera heel anders gedragen. Leuker doen, meer grappen uithalen. Maar dat is natuurlijk juist niet wat tv-makers willen hè? Nee, ik ben een keer bij Eva Jinek geweest, zij zei tegen me: je moet nooit meer in een gemonteerd programma gaan zitten. Ze heeft helemaal gelijk.”

Dit is de tweede aflevering van de interviewserie Het jaar van, waarin ­markante Amsterdammers terugblikken op hun 2019. Lees hier de eerste aflevering met Yassin Elforkani terug.

Terugblik 2019

Hoogtepunt: “Ik ben naar Zuid-Frankrijk gefietst met mijn partner. Dat was heerlijk. Wel op een elektrische fiets hoor, voor het laatste stukje van de berg – zó lekker!”

Dieptepunt: “Dat lijkt me duidelijk: die hele Twitter-oorlog.”

Persoon van het jaar: “Nathan, de zoon van een vriendin van mij, doet een opleiding tot verpleger. Ik ben godsgruwelijk blij dat er jonge mensen zijn die dit werk willen doen.”

Wat blijft u het meeste bij? “Toch heel iets anders: mijn nichtje heeft een baby gekregen. In het grotere geheel van mijn leven is dat een heel belangrijke gebeurtenis.”

Wat hoopt u volgend jaar niet meer terug te zien? “Trump, wat een walgelijke man. Weg, impeachment, in de bak.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden