Plus

Manuel de Falla is een traktatie in tegenvallende serie KCO

De klassieke serie Horizon door het Koninlijk Concertgebouworkest was aanvankelijk even doorbijten, maar de uitvoering van Manuel de Falla's El Amor Brujo was een indrukwekkende traktatie.

Het Koninklijk ConertgebouworkestBeeld anp

De zomer is alweer bijna voorbij, maar in het Concertgebouw was het gisteravond 35 graden en verhitte een felle Andalusische zon de zaal en het publiek.

In de serie Horizon (de nieuwe naam van de concertreeks die is gewijd aan modernere muziek en die voorheen AAA heette) zette het KCO de schijnwerpers op de geboortegrond van de flamenco met een volledig Spaans programma.

Dat was aanvankelijk even doorbijten, want het eerste stuk, La Procesión Del Rocio van Joaquin Turina, een tijdgenoot van Debussy en ontegenzeglijk door de Fransman beïnvloed, kun je onmogelijk een hoogtepunt in de muziekgeschiedenis noemen. Ideeën genoeg en de melodiek klinkt zo Spaans als het geklak van castagnetten, maar de instrumentatie is veel te vol.

Toch was Turina nog vele malen genietbaarder dan Muros De Dolor... III van Mauricio Sotelo (1961), die niet verder komt dan een strontvervelende opeenstapeling van clichés uit de Neue Musik. Waarom het publiek dit stuk per se te horen moesten krijgen (het was de Nederlandse première), is een raadsel. Is dit het beste dat Spanje te bieden heeft?

Sensuele dansbewegingen
Goed bedoeld, maar onvoldoende doordacht gepresenteerd, was ook Acaríciame Por Dentro van de indrukwekkende flamencozangeres Mayte Martín. Ze zong het zelf. Helaas verzoop haar stem totaal in de orkestratie die Florian Magnus Maier van het lied had gemaakt.

Maar waarom dit concert toch vier sterren krijgt, komt door Manuel de Falla's ongelooflijk opwindende ballet-pantomime El Amor Brujo, dat schitterend werd gespeeld door het KCO onder Thomas Søndergård (die de zieke Xian Zhang verving) en prachtig doorleefd werd gezongen door Mayte Martín (nu wel goed te horen).

Een ware traktatie waren ook de wervelende, sensuele Spaanse dansbewegingen van de charismatische Vanesa Aibar, die daarmee alle aandacht naar zich toe trok.

Serie Horizon

Door KCO o.l.v. Thomas Søndergård
Wat Werken van Turina, Martin, De Falla
Gehoord 22/9, Concertgebouw
Herhaling Vrijdag, aldaar

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden