PlusBeeldspraak

Maakt Mark Rutte na Wonder Woman ook Godzilla een kopje kleiner?

Maakt de pandemie Kong een kop kleiner of draait Godzilla vs Kong straks in de bioscopen? Beeld Courtesy of Warner Bros. Enterta
Maakt de pandemie Kong een kop kleiner of draait Godzilla vs Kong straks in de bioscopen?Beeld Courtesy of Warner Bros. Enterta

De spanning is om te snijden. Wie wordt de winnaar? Wie moet een verlies nemen? En wat gebeurt er op 1 april?

Op 1 april ontmoet King Kong Godzilla. Dat is geen grap, maar misschien een loze belofte. De firma Warner Bros. heeft die datum geprikt voor de bioscooppremière van Godzilla vs Kong. De monsterworstelfilm heeft een monsterbudget, dat voor de pandemie nog als een verstandige investering in een wereldwijd bioscoopsucces werd ­beschouwd. Zo ging dat vroeger in de filmindustrie.

Het spektakel speelt de beroemdste reuzenmonsters uit de Japanse en de Amerikaanse filmgeschiedenis tegen ­elkaar uit. De film van regisseur Adam Wingard heeft een Amerikaanse signatuur, maar een diverse internationale rolbezetting. Tom Holkenborg maakte de muziek voor de soundtrack. Het monsterbudget werd bijeengesprokkeld in Hollywood en Tokio, maar er zit ook Chinees en Koreaans geld in.

Het internationale karakter van Godzilla vs Kong weerspiegelt de strekking van de meeste variaties op de oerfilms King Kong (VS, 1933) en Godzilla (Japan, 1954). De ontzagwekkende beesten zijn metaforen voor de natuur en de planeet. Ze illustreren dat een gebrek aan respect voor alles wat leeft en bloeit wereldwijd grote gevolgen heeft, vooral voor de nietige maar destructieve mens. Wij maken er een potje van, zij vereffenen de rekening. Er valt niet over te praten.

Of we de twee kolossen op 1 april op een gepast groot doek in actie kunnen zien is de vraag. Het is goed mogelijk dat Kong en Godzilla een tegenstander treffen die Wonder Woman de das omdeed. De landelijke sluiting van de bio­scopen heeft de amazone definitief naar het kleine scherm verbannen. Mark Rutte heeft de superheldin een kopje kleiner gemaakt.

De minister-president en de onverwoestbare vrouw raakten in de afgelopen maanden net zo innig met elkaar verbonden als King Kong en Godzilla. Dat komt door de ­onvermoeibare pr-man van het Nederlandse filiaal van Warner Bros. Hij verstuurde tijdens elke versoepelings­loze persconferentie van Rutte meteen een persbericht met de nieuwe premièredatum van Wonder Woman 1984. Tot het Amerikaanse hoofdkantoor er vorige week de brui aan gaf.

De hoogste bazen bij de grote filmstudio’s van Warner Bros., Disney en nu ook Paramount zijn tijdens het eerste jaar van de pandemie tot het inzicht gekomen dat ze hun oude exploitatie- en distributiemodel moeten loslaten. Op streaming en video-on-demandkanalen valt ook winst te behalen, vooral wanneer die kanalen in eigen handen blijven en er geen winstpercentage aan bioscoopketens wordt afgedragen.

Brul! Stamp! Beuk! Sloop!

In de VS beschikken de drie studio’s over eigen premiumkanalen, waarop geregeld grote films en spraakmakende series gelanceerd moeten worden om de abonnementstarieven te rechtvaardigen en de concurrentie te doorstaan. Disney ligt op koers om marktleider te worden: het Disney+-kanaal verwierf sinds de lancering in 2019 honderd miljoen abonnees. Daar deed Netflix tien jaar over.

Het is een cultuuromslag van kolossale proporties, alsof King Kong en Godzilla hun woede samen botvieren op alle gesloten bioscopen. Als wij hier niet meer naar binnen mogen, komt er nooit meer iemand binnen! Brul! Stamp! Beuk! Sloop!

Vrees niets, liefhebbers van het grote doek, het staat niet vast dat de bioscoop over vijf jaar een vage herinnering wordt. In China gingen de zalen dicht en weer open, en nog eens dicht en opnieuw open. Afgelopen week schreven Chinese bioscopen filmgeschiedenis: een grote heruitbreng van James Camerons 3D-mirakel Avatar (2009) trok er zoveel bezoekers dat de film de recordopbrengst van Avengers: Endgame (2019) overtrof. Daarom is Avatar opnieuw de succesvolste film uit de geschiedenis. Camerons lopende productie van drie vervolgen leek een hoogmoedige kamikazevlucht, maar er zit nog ­leven in Avatar.

Bij spektakelfilms als Godzilla vs Kong en Avatar biedt de bioscoopervaring een onmiskenbare meerwaarde. Tegen reuzenmonsters moet je fysiek kunnen opkijken. Hun ­gebrul moet je haren en broekspijpen laten wapperen. In Avatar serveerde Cameron slappe ecopap voor boomknuffelaars (zegt de criticus die na elke storm zijn favoriete bomen opzoekt). Maar de onderdompeling in een fabelachtig buitenaards ecosysteem werd in de verbluffende Imax-3D-projectie een onvergetelijke ervaring. Het verbaast daarom niet dat de bioscopen in China volstroomden voor een retourtje naar Camerons fantasieplaneet.

Er zijn films die in een intieme thuisbioscoop prima tot hun recht komen, maar spektakel moet groter dan het ­leven zijn. Het is de vraag of het reuzenreptiel en de gigagorilla ons in de juiste proporties zullen bereiken. Warner Bros. is koploper in het dichten van de kloof tussen bio­scooppremiere en streamingrelease, daarom haalt Wonder Woman 1984 ook bij ons geen groot doek meer.

We zijn overgeleverd aan krachten waarop we geen grip kunnen krijgen. Ik vertrouw op Godzilla. Die is onstuitbaar en geeft nooit op.

Wonder Woman 1984 verschijnt over twee weken in de thuis­bioscoop, Godzilla vs Kong wacht nog even op een groot doek en Avatar 2 staat gepland voor kerstmis 2022.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden