PlusUitgelicht

Liz Johnson Artur: de menselijke emotie uitvergroot

Jan Pieter Ekker
null Beeld Liz Johnson Artur
Beeld Liz Johnson Artur

Begin jaren negentig, kort nadat ze in de Verenigde Staten was aangekomen, zag de Ghanees-Russische fotograaf Liz Johnson Artur in Central Park een man slapen van wie ze een foto wilde maken. Tegen de tijd dat ze haar camera had uitgepakt, werd de man wakker, ging hij rechtop zitten en voelde zij zich schuldig. Ze praatten niet, maar hij had haar wel gezien, merkte ze. Het bracht Johnson Artur tot een belangrijke beslissing: voortaan wilde ze dat mensen het zouden zien als ze deed wat ze deed. En dat haar fotografie tot ­ontmoetingen zou leiden.

Haar solotentoonstelling Of life of love of sex of movement of hope, nu te zien in Foam, viert zulke dagelijkse gebeurtenissen en brengt ze samen in de vorm van een verhaal, in een poging de menselijke emotie uit te vergroten. De foto’s zijn afkomstig uit Johnson Arturs eigen, doorlopende Black Balloon Archive, een steeds verder ­uitdijend archief met momenten die onderdeel zijn van een voortdurende dialoog.

Afgelopen zomer werd Johnson Artur tijdens Rencontres d’Arles onderscheiden met de Kering Women in Motion Award for photography. Haar monografie Liz Johnson Artur, uitgegeven door Bierke Verlag, is opgenomen in de lijst met beste fotoboeken van 2016 van The New York Times.

Of life of love of sex of movement of hope van Liz Johnson Artur: t/m 9 februari in Foam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden