PlusDe klas in

Lesgeven tijdens corona levert opmerkelijke situaties op

Uitzonderlijke tijden in het onderwijs. Leerkrachten van verschillende basisscholen delen hun ervaringen. Deze week: groep 8 in West.

Leerlingen werken online samen en kijken daarna een film. Beeld Inge Duiker
Leerlingen werken online samen en kijken daarna een film.Beeld Inge Duiker

Op een gegeven moment zong het cijfer 7000 rond in praatprogramma’s op radio en tv. Het aantal ­kinderen dat van de radar verdwenen was tijdens de eerste lockdown. “Niemand heeft mij gevraagd hoeveel leerlingen ik kwijt ben geweest in die tijd, dus dan vraag ik me af: hoe komen ze aan dat cijfer?” zegt de juf verbaasd. In haar klas raakte ze uiteindelijk niemand kwijt, dankzij de telefoonlijst. Al heeft ze wel flink haar best moeten doen om iedereen bij de online­ lessen te houden. “We hadden tijdens de eerste lockdown wel opstartproblemen. Een paar kinderen namen het ervan, die sliepen uit en logden te laat in.”

Maar er waren ook kinderen die zich helemaal niet meldden. Van de 29 waren er 9 superonregelmatig aanwezig en 4 helemaal niet. En dus begon de juf te bellen. Eerst met de leerlingen, daarna met de ouders en dan, als er nog geen contact was, met externe partijen die de gezinnen begeleiden. “Een jongen was twee weken volledig onbereikbaar. Toen ik hem uiteindelijk aan de lijn kreeg, heb ik hem streng toe­gesproken. Dat hielp gelukkig.”

De reden dat deze leerlingen niet online waren, is niet dat ze thuis geen computer tot hun beschikking hadden. Een paar gezinnen hebben er tijdens de eerste lockdown speciaal een aangeschaft. Voor wie dat niet kon, regelde de gemeente er een. Het aantal beschikbare apparaten was afhankelijk van de buurt. “Onze school kreeg er aardig wat.”

Dat leidde niet overal tot een ideale thuiswerksituatie, zegt de juf. Zo deelde een jongen uit haar klas een laptop met zijn oudere en jongere broer. Ook de slaapkamer deelden ze met zijn drieën, waardoor het tijdens de online lessen vaak chaos was. “Zijn microfoon stond ook altijd aan. Dan kreeg hij een klap op zijn achterhoofd van de ene broer en viel de andere broer over zijn schoot. ‘Log maar even uit,’ zei ik dan.”

Na een redelijk rustige start van dit schooljaar werkte haar klas – dezelfde leerlingen als vorig jaar, maar nu groep 8 – de laatste weken voor de kerstvakantie met een hybride rooster. Dat houdt in dat haar klas twee om drie dagen naar school komt en de andere dagen online les krijgt. De reden: de vele coronabesmettingen op school. “Eigenlijk bevalt deze manier van les­geven wel. Doordat ik online in kleinere groepjes werk, kan ik meer aandacht geven aan de leerlingen.”

En er ontstaan samenwerkingen die de juf niet had voorzien. “Kom naar de classroom, code 50, wordt er dan tegen me gezegd op de chat. Dan blijkt er een grappige combinatie van twee leerlingen in een meet te zitten: ze hadden van half ­negen tot zeven uur samengewerkt en kijken nog even samen een film.”

Na de vakantie zou de school voor groep 8 weer opengaan om de Cito-toets te maken. Maar dankzij de Britse mutatie gaat nu alles online en staat de toets on hold. Al zit niet iedereen thuis, want een behoorlijk aantal leerlingen wordt deze keer opgevangen op school. “De opvang zit bij ons net als in de rest van Nederland overvol.” Is er nog iemand van de radar verdwenen? “Nee, ik ben de laatste weken gelukkig niemand kwijtgeraakt.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden