Uittip

Laatste kans: Van Manens visuele dagboeken

Dit weekeinde voor het laatst: de grote overzichtstentoonstelling van fotograaf Bertien van Manen (Den Haag, 1942) in het Stedelijk Museum. Een grootheid op het gebied van documentairefotografie.

Beeld Bertien van Manen

Hoewel haar werk al decennialang wordt verzameld door musea als het Stedelijk, het Museum of Modern Art in New York en het Metropolitan Museum Tokyo, is dit wereldwijd het eerste grote overzicht van haar oeuvre.

Van Manen, begonnen als modefotograaf, sloeg door het zien van Robert Franks iconische fotoboek The Americans (1958) een ander pad in. Dat van de vrijheid. Ze bedacht eigen projecten en ging reizen. Naar Oost-Europa, de Appalachen, China en Ierland. De foto’s die ze daar maakte, zijn in het Stedelijk te zien.

Haar werk wordt gezien als intiem en auto­biografisch. Door de betrokkenheid, en de tijd die ze neemt voor haar projecten. En door de band die ze opbouwde met de mensen die ze ontmoette, zijn haar series te zien als visuele dagboeken.

De naam van de tentoonstelling luidt Beyond the Image: Bertien van Manen & Friends; bij elke serie van Bertien van Manen hangt werk van een andere, verwante fotograaf, onder wie Nan Goldin, Boris Mikhailov, Rineke Dijkstra, Josef Koudelka en Wout Berger. Als contrapunt, om haar werk meer, of een andere context te geven.

Beyond the Image: Bertien van Manen & Friends: t/m 9 augustus in het Stedelijk Museum

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden