Interview

Laag in alcohol en calorieën: ‘hard seltzer’ komt naar Nederland

Ruben Wolvekamp (29) van Kever Genever zag ‘hard seltzer’ populair worden in Amerika en besloot een eigen versie hierheen te halen.

Hard seltzer van Kever Genever.

Seltzer?

“Ja, mijn vrienden kenden het ook niet. Wat bij ons Spa Fruit is, heet in de VS seltzer. Hard seltzer is de variant met alcohol; die is nu langzaam aan het overwaaien naar Europa. In Amerika is het de snelst groeiende categorie drank van de afgelopen dertig jaar. Vooral de laatste jaren stijgt de populariteit enorm.”

U dacht: die haal ik naar Nederland.

“Ja, onze investeerder zei aanvankelijk: focus eerst op de alcoholvrije Kever Genever die jullie nog niet zo lang geleden lanceerden. Maar toen kwam corona en zagen we alles wegvallen. We besloten volle bak voor seltzer te gaan. In tweeënhalve maand hebben we Kever Hard Seltzer uit de grond gestampt. We gaan de komende weken distribueren.”

Wat maakt het zo lekker?

“Het is bruiswater met een smaakje, met 4,5 procent alcohol en weinig calorieën en suiker. Dat past bij de mindful drinking movement – typisch zo’n Amerikaanse term, maar er zit wel een waarheid in: veel mensen, vooral millennials, gaan bewuster om met alcohol. Wijn en speciaalbier hebben een te hoog alcoholpercentage, in mixdrankjes zit te veel suiker. Seltzer, laag in alcohol, en dus ook laag in calorieën en suiker, sluit goed aan op deze nieuwe levensstijl.”

Gaat dat ook in Nederland lukken?

“De Nederlandse consument is niet helemaal gelijk aan de Amerikaanse, die laatste zijn vaak vrij extreem. Maar toch: ik vind het opmerkelijk dat zo’n drankje hier nog niet populair is. Ik denk echt dat er behoefte aan is. Maar ik heb geen glazen bol: of we omarmen het hier, of we denken: laat dat gekke seltzer maar bij die Amerikanen. Dan was het voor ons een mooi leerproces.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden