Plus

Kostelijke cocktail van verschillende sprookjes

De musical Into the Woods van Stephen Sondheim trekt voor het eerst in volle glorie door het land.

Bakker Wart Kamps en bakkersvrouw Lone van Roosendaal gaan het bos in om de vloek van de heks op te heffen Beeld Peggy de Haan

Lone van Roosendaal, die als bakkersvrouw een van de hoofdrollen van musical Into the Woods heeft, vindt het orkest op het podium het mooiste van de hele productie. "Als het publiek de zaal in komt, hoort het de musici stemmen," zegt ze. "Geen muziek op de band, nee: alles is live. Dat is theater."

De producent Esther Maas wilde terug naar hoe theater hoort te zijn. Het heeft twee jaar geduurd om de productie erdoor te krijgen. "Daar heeft ze veel theaterdirecteuren voor over tafel moeten trekken, maar het is gelukt: we hebben een orkest van grote klasse op het toneel."

"In de originele bezetting. Met daarbij een topcast van dertien man. Ik vind het erg leuk om zo met een orkest te spelen. Het ademt; zo hoort het te klinken. Wanneer krijg je die kans nog? Dat voelen we allemaal en waarderen we enorm."

Geil drankorgel of stoeipoes
Into the Woods husselt allerlei sprookjes door elkaar. Zo heb je Roodkapje (Elise Schaap), Assepoester (Brigitte Heitzer) en de Prins (Paul Groot), Sjaak en de Bonenstaak (Guido Spek), de Hofmaarschalk (René van Kooten) en Rapunzel (Esther Floor).

Ze lopen elkaar tegen het lijf op het podium. Tussendoor lopen Lone van Roosendaal als bakkersvrouw en Wart Kamps als bakker. De enige twee die niet uit een sprookje stappen, maar het bos ingaan om vier dingen te zoeken waardoor ze de vloek van de heks kunnen opheffen en een kind kunnen krijgen.

"Een aantal jaar geleden heeft M-Lab deze musical ook gedaan, in een verkorte versie en met een orkest van vier man," zegt Van Roosendaal.

"Toen speelde ik de heks. Nu werd ik voor de bakkersvrouw gevraagd, terwijl ik eigenlijk vaker de meer bitchy rollen speel. De geile drankorgels of de stoeipoezen. De bakkersvrouw daarentegen is een provinciaaltje, maar ook pienter. Ze liegt om haar doel te bereiken en gaat redelijk over lijken. Hoewel ze het sympathiek verpakt, is zij de meest dwingende."

Schakelen
Van Roosendaal houdt van Stephen Sondheim, de componist die deze musical in 1987 schreef. De musical is twee jaar geleden ook verfilmd (met Meryl Streep als heks). Het woord 'toegankelijk' of 'ontoegankelijk' wil Van Roosendaal niet in de mond nemen als ze over Into the Woods praat.

"Dit is hogeschoolmusical," vindt zij. "Bij Sondheim zit je altijd op het puntje van je stoel. Je kunt niet lui achteroverleunen. Het vraagt concentratie en mensen zijn niet meer gewend dat er wat van ze wordt gevraagd. Het gaat snel en je moet meedenken. Dat is even schakelen, maar het kan absoluut. Je kunt het vergelijken met een kind dat niet mee wil naar het museum, het allemaal niks vindt en na afloop heel opgetogen tegen haar oma over het bezoek vertelt. Zoiets."

Harry Bannink
Sondheim schreef zijn eigen liedteksten. "Daardoor vallen tekst en muziek mooi samen. Het speelt ook makkelijk weg. Harry Bannink is ook zo'n componist. Door de muziek weet je waar je moet schakelen." Toch is het geen makkelijke muziek, vindt ze: "Je moet veel tempo- en maatwisselingen leren. Maar als het eenmaal in je systeem zit, krijg je het er nooit meer uit."

Als actrice vindt ze de rol 'vooral heerlijk': "Sondheim daagt uit tot spelen. Het is op een leuke manier heel hard werken. Ik voel me ook meer actrice dan zangeres. Ik houd niet van zomaar een liedje: ik moet spelen om te zingen en teksten kunnen interpreteren. Het gaat mij altijd om het spelen."

Into the Woods is te zien in Amstelveen (2/3), Zaandam (3/3), DeLaMar Theater (5/3), De Meervaart (12-13/5).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden