Review

Kluun: Haantjes **

Haantjes, de nieuwe roman van Kluun, is het verhaal van een mislukking. Nu zijn over mislukkingen geweldige boeken geschreven. Kaas bijvoorbeeld, van Willem Elsschot, waar Kluun achterin Haantjes aan refereert. Haantjes heeft alles in zich om zo'n verhaal te worden en toch wordt het dat helaas niet. Haantjes is een mislukte roman.

De roman speelt tijdens de Gay Games, die in 1998 in Amsterdam werden gehouden. In de één minuut en tien seconden lange boektrailer van Haantjes (zie YouTube) wordt gerept van 'een verhaal over mannelijke overmoed... en succesvolle vrouwen'. 'Stijn en Frenk hunkeren naar succes... naar erkenning... naar geld. In de zomer van 1998... een briljant idee... een lucratief idee... denken ze.'
De trailer belooft dus wat. Stijn en Frenk runnen het marketingbureau Merk in Uitvoering. Dankzij Frenks buurman, Charles, een nicht als een kathedraal, denken ze tijdens de Gay Games heel veel geld te verdienen. Ze willen, onder de naam Gay Flags, vlaggen, petjes en T-shirts verkopen met daarop de vlaggen van verschillende landen. De rode kleur in die vlag is dan wel vervangen door de kleur roze. Dat is de grap. Dat is het verhaal.

De namen Stijn en Frenk klinken de Kluunfans vast bekend in de oren. Dat klopt dan ook. Het zijn de Stijn en Frenk die we uit het eerdere werk van Kluun kennen, de mega?sellers Komt een vrouw bij de dokter en De weduwnaar. Natuurlijk zijn ook Stijns vrouw Carmen - die in Komt een vrouw bij de dokter aan kanker sterft - en hun dochtertje Luna ook weer van de partij in deze prequel van Komt een vrouw bij de dokter. Gezellig. Kiezen voor een prequel met bekende personages is even logisch als gemakzuchtig. Lezers het vertrouwde geven. Alleen is in dit boek niemand ziek, wordt er niet in vreemdgegaan en gaat er ook niemand dood.

Dat doet het boek de das om. Haantjes lijdt aan een gebrek aan fantasie. En het is de compositie die dit boek nekt.

Uit de trailer en uit de proloog van Haantjes weet je dat het fout zal gaan met de onderneming. En vervolgens neemt Kluun je keurig aan de hand langs die Werdegang vol marketingmissers, wanbetalers en te hoge verwachtingen.

Het levert een langdradig, clichématig en saai verhaal op. Na elk hoofdstuk hoop je dat Kluun iets uit zijn hoge hoed zal toveren om het verhaal een broodnodige wending te geven. Maar nee: verder gaat het, op weg naar de ondergang. Deze roman is te voorspelbaar. Het laat de lezer onverschillig wat er verder zal gebeuren. Volgens de schrijver is de roman een satire, maar Haantjes is nergens een satire, omdat je denkt dat het toen precies zo is gegaan.

Er zit ook niets in deze rechttoe rechtaan vertelde roman dat het verhaal iets extra's geeft. Zoals de scène waarin hetero Stijn zich laat verleiden door een man. Dat zou verrassend zijn geweest. Maar het blijkt zich in een droom af te spelen - een eeuwenoud trucje waarvoor zelfs een debutant zich zou moeten schamen.

Kluun probeert gelaagdheid aan te brengen door het gehannes met baby Luna en met het feit dat Carmen wel een succesvolle ondernemer is. Gepriegel in de marge. Het houdt het verhaal alleen maar meer op.

Er is ook niets in Haantjes waar je boos om kunt worden (het vreemdgaan van Stijn terwijl zijn doodzieke vrouw thuis in bed ligt in Komt een vrouw bij de dokter). Of waar je aanstoot aan kunt nemen (het vreselijk platte taalgebruik in De weduwnaar). Af en toe een grinnikje, dat is het. Goed, het zal op eigen ervaringen zijn gestoeld, maar Haantjes ontroert ook nergens. De emotie waar Kluun het van moest hebben. Zonder een groot drama heeft Kluun te weinig in handen om te overtuigen.

Nadat hij De weduwnaar had geschreven, zei Kluun uitgeschreven te zijn over, zoals hij het herhaaldelijk noemde, de kankerjaren. Dat blijkt. Haantjes is een overbodige roman.

Nu ja, de boektrailer was beter, zullen we maar zeggen. (MAARTEN MOLL)

Kluun: Haantjes
Podium, €17,50.

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden