Schuim

Kleding en lifestyle naderen elkaar, dan krijg je net even een andere vibe

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: Off South.

Madeleine en Olivier Wallien brengen mode naar de watersport. “Alles is duurzaam natuurlijk. Dat pak bijvoorbeeld is van tachtig procent gerecycled plastic.” Beeld Hans van der Beek

In de RAI is een enorme mode­toestand aan de gang, de Modefabriek, maar ik kies dan voor een kleine dépendance, genaamd Off South. Zoals de man die zijn twee doosjes rode wijn haalt, ergens off track in Bourgondië, en dan de hele avond vertelt waar precies.

Nou, Off South is gewoon ietsje verderop dan de RAI, metro Amstelveen en dan twee minuutjes lopen. Daar is een meeting van vele modemerken en daarna een barbecue en weer later een dj. Ik heb afgesproken met Olivier Wallien, stand 8.

Boven de ingang staat ‘Off South, by Modefabriek. New generation meet-up’. Veel van die new generation staat in de rij voor het shuttlebusje (gratis) naar de RAI.

Bij de gastenbalie leer ik dat Off South speciaal is voor sport, urban, denim en new classic, dus net even een andere vibe, geen aparte hoeken in een grote hal, maar gewoon een open ruimte met kledingrekken. Ik moet maar gewoon rondlopen, dan merk ik het vanzelf.

Eerst maar naar stand 8.

Wallien is een vriendelijke jongeman. “De Modefabriek is dé modebeurs van Nederland, maar hier zijn dit jaar, zoals ze dat noemen, de ambitious brands and front running stores. Maak daar maar mooi Nederlands van.”

Dat wordt nog een hele klus, Olivier.

Wat Off South
Waar Dependance De Modefabriek, Burgerweeshuispad
Wie Olivier Wallien, Melvin van Alphen, Lily Houben, Dirk van Himste, Marjolein van Uden, Daan de Greef
Wanneer maandag 8 juli, 16.00 tot 19.00 uur

Drank en spijs ****
Sfeer ***
Hans is echt kantjeboord hip

In Off South staan de nichemerken, in een informele sfeer. “Daar in de RAI is het om 5 uur klaar, hier is het een feestje van mode.”

Welk ambitious brand and front running store runt Wallien dan?

“Mijn zus en ik hebben ambitie met de watersport. Die kleding is altijd functioneel, maar ziet er niet zo leuk uit, meestal zwart. Wij willen mode naar de watersport brengen. Zodat je ook bij surf of stand-up paddling je persoonlijkheid kunt laten zien op het water.”

Ik kijk om me heen. Ik zie pakken met bolletjes en blauwe golven, strak gesneden ook, en ik lees ergens ‘Be fearless’ op een mouw.

Ik snap het verschil.

Ik loop een rondje en leer een hoop over mode, zoals tennisschoenen die bewust schmutzig zijn gemaakt, want dan hebben ze een verhaal.

Opeens sta ik voor een stand met flessen. Die volg ik even niet.

Melvin van Alphen: “Kleding en lifestyle komen steeds dichter bij elkaar. In onze flessen blijft water 24 uur koud, en soep 12 uur warm. Daarnaast zijn de flessen honderd procent gerecycled stainless steel. Daarnaast doneren wij één euro aan WWF voor elke verkochte fles. En daarnaast hebben ze een uniek Zweeds design.”

Ik krijg er eentje mee en ben op tijd helemaal fashionable voor de zomer van 2019.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl

Melvin van Alphen, Corine Wielaard en Jony Meloen, van Glacial, brengen flessen voor justainable drinking water. “Niet alleen voor water, maar ook voor wijn of soep.” Beeld Hans van der Beek
Lily Houben, Leonie Stigter en Chris de Ravallet van Iconic27. “Onze collectie is geïnspireerd op de club van 27. Ruitjes van Kurt, tijgerprint van Amy.” Beeld Hans van der Beek
Hendrik van Benthem, Anita Palacios en Marjolein van Uden, van Maium. “Hartstikke Amsterdamse jassen. Met ponchofunctie, want we fietsen hier veel door de regen.” Beeld Hans van der Beek
Patrick van Dal en Dirk van Himste, van Sameva. “Iedereen is gek van Gr. Slam: schoenen met een verhaal. De dirty look van Roland Garros, het groen van Wimbledon.” Beeld Hans van der Beek
Karel Schreuders, Dwayne van Brugge en Daan de Greef van Lacoste L!ive. “Dat betekent modern.” Beeld Hans van der Beek
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden