Klassiek: Lenneke Ruiten - Exultate jubilate, Mozart arias *****

In 2002 won de Nederlandse sopraan Lenneke Ruiten, toen 25 jaren jong, op het Internationaal Vocalisten Concours in 's-Hertogenbosch zowel de eerste prijs, de publieksprijs, de persprijs, de prijs voor de beste Nederlandse deelnemer en de jeugdjuryprijs.

Je kunt het ook overdrijven.

Een jaar later won de Canadese sopraan Maesha Brueggergosman, die vervolgens aantoonde dat je ook met een minder courante achternaam internationaal carrière kunt maken. Brueggergosman heeft inmiddels een platencontract bij DG en was al te gast bij het Koninklijk Concertgebouworkest.

Lenneke Ruiten heeft geen platencontract bij DG, maar misschien komt dat nog, als ze dat al zou ambiëren. Want wie haar nieuwe cd met aria's van Mozart beluistert - opgenomen met het Concertgebouw Chamber Orchestra onder leiding van Ed Spanjaard- kan niet anders dan diep onder de indruk zijn.

Ze nam de zeven aria's en het motet Exultate, jubilate op voor PentaTone en richtte zelf een stichting op om de opnamen te kunnen bekostigen. Er volgen er nog drie, met ander repertoire.

Grotere rollen

Lenneke Ruiten studeerde in Den Haag aan het conservatorium bij Maria Rondel en Meinard Kraak, volgde de operaopleiding aan de Bayerische Theaterakademie in München. Daarnaast kreeg ze zang- en interpretatielessen van grote namen uit de zangwereld als Elly Ameling (die ze als haar belangrijkste mentor beschouwt), Robert Holl, Hans Hotter, Robert Tear en Walter Berry.

In 2008 maakte zij haar debuut bij De Nederlandse Opera in de bejubelde voorstelling van Die Frau ohne Schatten met dirigent Marc Albrecht. Ze was toen Die Stimme des Falken. Een jaar later zong ze in het Holland Festival de rol van Gabriel in Rob Zuidams opera Adam in ballingschap. Twee kleine rolletjes.

In het buitenland zong ze iets grotere rollen. Blondchen in Mozarts Entfürung aus dem Serail op het Schleswig-Holstein Musik Festival. Despina (Così fan tutte) en Armida (Rinaldo). Maar de echte klapper moet nog steeds komen. Een Königin der Nacht in Die Zauberflöte (op zich ook een kleine rol, maar eentje met een high profile), of, wie weet, Gilda in Rigoletto. Misschien dat deze cd het zetje gaat geven. Want het is echt heel bijzonder wat ze hier laar horen.

Verbluffend gemak

Ze selecteerde met groot zelfvertrouwen een aantal van de allermoeilijkste aria's die Mozart ooit heeft geschreven, waaronder Vorri spiegarvi, oh Dio ('O god, ik wil je de reden van mijn smart vertellen, maar het lot dwingt me in stilte te wenen') en de coloratuuraria Ah se in ciel, benigne stelle.

Vorri spiegarvi is het openingsstuk van de cd. Ruiten moet hier tot in stratosferische hoogten reiken, waarbij de noten vervolgens door de hobo worden overgenomen. Ze doet het allemaal niet alleen met verbluffend gemak, maar ook met grote muzikaliteit, en, wat nog het wonderbaarlijkst is, met behoud van kleur, waar andere sopranen op dit soort momenten niet verder komen dan een piep. (De topnoot op vier minuut 59 is het beste voorbeeld.)

Ze heeft sowieso een hele bijzondere stem, met als belangrijkste kenmerk de ingebakken dramatiek van haar altige klank, een klank met een purperen rand, die soms in de verte verwant lijkt aan Callas en Gheorghiu. Een lyrisch-dramatische coloratuursopraan, zou je kunnen zeggen, als dat stemvak bestaat.

Het zijn vooral de dramatische mogelijkheden van haar stralende klank die haar onderscheiden van het gros van haar collega's. Ze raakt de luisteraar telkenmale midden in het hart. Het maakt deze cd , van het al genoemde Vorrei spiegarvi tot de afsluiter Exsultate, jubilat, tot een groot genot, mede door de inspirerende en smetteloze samenwerking met dirigent Ed Spanjaard en het Concertgebouw Chamber Orchestra.

Allemaal naar de winkel. U moet dit horen. (ERIK VOERMANS)

Lenneke Ruiten
Exultate jubilate - Mozart arias
Concertgebouw Chamber Orchestra o.l.v. Ed Spanjaard
(PentaTone)

www.lennekeruiten.com

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden