PlusDe klas in

‘Jij vindt dat mijn zoon niets kan?!’

PSW De klas in Beeld Inge Duiker
PSW De klas inBeeld Inge Duiker

Uitzonderlijke tijden in het onderwijs. Jocelyn Vreugdenhil volgt leerkrachten van basisscholen in Amsterdam. Deze week: groep 8, West.

Goed communiceren met ouders, hoe doe je dat? Dit stond tijdens de pedagogische academie basisonderwijs (pabo) boven aan de lijst met leerpunten van de juf van groep 8. Tijdens haar eerste werkende jaren gingen de oudergesprekken verrassend soepel. Pas dit jaar blijkt het ook anders te kunnen.

Op de pabo had ze de lastige gesprekken vaak geoefend in rollenspellen. Wat doe je als iemand boos wordt? Dan was zij de juf en een acteur de vervelende ouder. “Mijn leraar had het zelfs een keer over een woedende ouder die met een honkbalknuppel de school inliep. Nou, dacht ik toen, is dat niet wat overdreven?”

Grofweg zijn er in haar huidige klas twee categorieën ouders te onderscheiden: ‘veeleisend’ en ‘veelal afwezig’. Uiteraard zijn er ook ouders die daartussenin zitten. Bij de groep die veelal afwezig is, bij de oudergesprekken niet thuis geeft en nooit reageert op berichten van de juf, kan dat in coronatijd natuurlijk aan de communicatie op afstand liggen. Al valt de juf wel op: als het er echt toe doet, zoals bij het advies­gesprek, zijn ouders er als de kippen bij. Helemaal als het advies voor hun kind vmbo is en dat tegenvalt. “Er rust een soort schande op vmbo-scholen en dat is nergens voor nodig,” zegt de juf. “Vmbo of havo/vwo, dat is meer een verschil tussen praktisch en theoretisch onderwijs. Mensen zien vmbo ten onrechte als het afvoerputje van het middelbaar onderwijs.”

Dat we nu leunen op de cruciale beroepen en ze met applaus waardeerden, lijkt voor de ouders geen reden het vmbo te omarmen. Ze zijn bang dat de toekomst van hun kind voor altijd verpest is. Terwijl de juf zelf een voorbeeld is van hoe het kan uitpakken: begonnen bij het vmbo en via de havo doorgestroomd naar het hbo. Als ze dat vertelt aan ouders, zeggen die: “Fijn dat het jou goed gelukt is, maar ik wil dat mijn kind dat niet door hoeft te maken.”

Ook bij een vader uit de categorie ‘veelal afwezig’, die samen met zijn zoon naar school was gekomen voor het advies­gesprek, viel het advies vmbo-kader niet goed. De man begon te schreeuwen en met zijn vuist op tafel te slaan. “Mijn zoon is geen kaderkind. Jij vindt dat mijn zoon niets kan?!” De juf probeerde de vader te kalmeren en vroeg zijn zoon op de gang te wachten, om hem de scène te besparen. “Dat bepaal jij niet. Mijn zoon blijft hier, hij mag alles horen.” En tegen zijn zoon: “Hoor je dat, de juf zegt dat je dom bent.”

De juf liet de vader daarop weten niet gediend te zijn van zijn gedrag en vroeg hem het lokaal te verlaten. Op de gang zaten andere ouders al te wachten. Met trillende hand opende ze de deur. Terwijl de vader al half buiten stond, draaide hij zich om: “Ik wil toch nog iets vragen.” De juf zei resoluut dat zijn kans voorbij was en dirigeerde hem verder het lokaal uit.

Weken van stilte gingen voorbij. Tot er weer een oudergesprek gepland stond, dit keer niet live, maar veilig via Google Meet, en de vader alsnog zijn excuses aanbood.

Het zelfvertrouwen van de juf had hoe dan ook een behoorlijke deuk opgelopen. En als ze tegenwoordig de school inloopt, kijkt ze soms even over haar schouder. Die woedende ouder met een honkbalknuppel is ineens best realistisch.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden