Hans van der Beek Beeld Artur Krynicki

Je verkoopt geen product, je verkoopt beleving

Schuim

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: de Pearlcard Awards.

Vlak voor de ingang van het Corendon Hotel in Badhoevedorp voel ik opeens een venijnige steek in mijn hals. Een wesp, denk ik.

Kom ik ook eens op het platteland, potjandikkie.

De Pearlcard Awards worden ­uitgereikt in een Boeing 747, die hier in de tuin staat. Het gevaarte rust op pilaren, zodat eronder plek is voor een bar en een dj.

Een Boeing 747 als zonnescherm – schitterend.

Ik voel nu ook een beginnende bobbel. Om me heen staat ook zo snel niemand aan wie ik kan ­vragen: “Kijk eens, hier heb ik ­au, wat is het?”

Ik mis mijn moeder.

Bij de bar vraag ik wat ijs uit de wijnkoeler en leg dat in mijn hals, en ook een tappilsje. Dat heb ik wel verdiend.

Aan de eerste statafel zijn ze er weer, die krengen, eentje vliegt ­bijna achter het glas van mijn ­brilletje. Ze moeten me echt ­hebben vandaag, misschien is het mijn coole okergele colbertje.

Snel in die Boeing. De trap is nog een behoorlijke klim.

Binnen ruikt het naar vliegtuig. We mogen een kijkje nemen in de businessclass en ook in de cockpit en, nog veel exclusiever, de slaap­cabine van de stewardessen. Een trapgat omhoog is dat. Er is plek voor twee maal drie stewardessen op een rijtje.

Hier kwamen alleen de hele ­groten.

De winnaars van de Awards staan trouwens gewoon op de uitnodiging, dus het is niet dat het hier ­zindert van de spanning.

Voor de uitreiking blijkt de Boeing toch te krap en we verplaatsen ons naar de Skybar, op de negende, per zestien in de lift.

Dit zijn de leden van high-end businessclub FCN, al noemen ze het liever business family, want de leden, vijfhonderd max, gunnen ­elkaar het beste.

We gaan beginnen.

Lizette Lulofs wint, omdat ze ­Rituals naar het next level heeft ­getild – het bedrijf gaat naar één miljard omzet. Paul Holland van Questocart maakt recycle­verpakkingen voor de food industry, ­allemaal high level, Ralf ­Meppelder zet in Kasteel de ­Wittenburg unieke hospitality neer en Atacan Uslu en Martin de Boer van Corendon bouwden negen ­hotels in vijf jaar en dat is ongekend natuurlijk.

Maar wat het is: je verkoopt geen product, je verkoopt beleving. En als je maar met plezier je werk doet, doet succes er niet meer toe. En 24/7, altijd maar 24/7, maar wel met een fantastisch team om je heen.

Ik vat de dankwoorden even ­samen.

De oorlogswond in mijn hals meldt zich nog maar af en toe, wel met een venijnig prikje. Ook deze avond heb ik weer overleefd.

Wat Pearlcard Awards
Waar Corendon Hotel, Schipholweg
Wie Merlin Melles, Atacan Uslu, Martin de Boer, Lizette Lulofs, Paul Holland, Ralf Meppelder, Yves Gijrath
Wanneer dinsdag 3 september, 17.00 tot 19.30 uur

Drank en spijs ****
Sfeer ***
Hans wilde graag een kusje erop

Awardwinnaars Ralf Meppelder (Kasteel de Wittenburg), Lizette Lulofs (Rituals) en Paul Holland (Questocart): "Tussen dit rijtje voelt als New York, Parijs, Tokio en Appingedam." Beeld Hans van der Beek
Yves Gijrath (Masters of LXRY) won de awards vorig jaar, op de middenstip van de Arena: "Sindsdien word ik herkend. In een Boeing 747." Met Richard Bruens (RvB Van Lanschot). Beeld Hans van der Beek
Marina Gase (Pearlcard), Saskia Exterkate (The white office), Hilda Hofkamp (Johan Cruijff Arena) en Janette Visser (Renata Magazine). "Zeker vanwege onze kleuren?" Beeld Hans van der Beek
Eric van der Ven (Dumilco) en Vincent Degenaar (Zano), eventjes in de businessclass. Dante Vendeloo (Melles people): "Wat wilt u drinken?" Beeld Hans van der Beek
Coen van Driel (Tüv Süd) en Rob de Graaf (TNWOC) in de cockpit. Petje op natuurlijk. Beeld Hans van der Beek
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden