Schuim

Je kunt beter influencers en BN’ers plagen

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: Eerste hulp bij klassieke muziek. 

Hans van der Beek Beeld Artur Krynicki

In het Concertgebouw presenteert onze Erik Voermans de bundel met zijn columns Eerste hulp bij klassieke muziek, in de Spiegelzaal zowaar. Well played, collega.

Ik vraag vooraf of ik politiebescherming nodig heb. Voermans denkt dat een kogelvrij vest volstaat.

Laatst schreef ik over het Concertgebouworkest. Ik vroeg me af of zo’n pauk wel een fulltimebaan is. Hoewel, ze moeten toch bij al die repetities aanwezig zijn, dus een bijbaantje zit er niet in.

Het glibberige pad van de humor.

Niet eerder kreeg ik zo veel boze reacties. In mijn mailbox las ik ‘een ellendige opsomming van onwetendheid’, op Facebook ‘krankzinnig’ en op Twitter ‘randdebiel’. De afzenders waren allemaal klassiek geschoolde muzikanten.

Je kunt beter influencers, BN’ers en leden van het koningshuis plagen. Alleen rappers uit Zuidoost, dat is net zo oppassen.

Ik neem plaats op rij 3, ogen in mijn rug.

Voermans vertelt dat driekwart van de mensen niet weet wie Janine Jansen is, en maar de helft dat Mozart uit Oostenrijk komt. Via het thema onwetendheid komt zijn speech al snel op mij, vast een fan van Bløf en Hazes. Hoe hij en ik eens samen naar een voorstelling gingen van de Finse Kaija Saariaho.

Ik herinner me dat. De kop boven mijn stuk was ‘Zo moet het in de hel klinken’. De volgende pagina gaf Voermans de voorstelling vijf sterren.

Voermans vertelt hoe hij mij in de pauze tegenkwam, met een bleek weggetrokken gezicht. Zelf stond hij nog na te gloeien van opwinding. Ik zei blijkbaar dat ik dacht dat ik doodging.

Voermans kreeg de neiging mij in te stoppen – met een teddybeer. Maar er was juist werk aan de winkel! Aan hem de taak klassieke muziek toegankelijk te maken. “Dus, beminde parochianen. Laat de aanschaf van dit boek een eerste begin zijn. Klassieke muziek lijkt een onneembare vesting, maar er is altijd een deurtje dat toegang biedt.”

Dat deurtje is Erik Voermans. “Word nieuwsgierig, zet vooroordelen opzij, geef niet te snel op. Klassieke muziek zal je belonen.”

Het is een schitterende speech.

Er is ook muziek van pianist Thomas Beijer. Want mensen vragen Voermans vaak: ‘Waar moet ik beginnen?’ Bij de preludes van Debussy, zegt hij dan.

Daarna speelt Beijer Debussy. Dat is ook de bedoeling in het boek. Lezen en dan Spotify. Vandaag is het live, Satie en Ravel.

Het laatste stuk spelen Beijer en Voermans samen. Het is 4’33” van John Cage: 4 minuten en 33 seconden volstrekte stilte.

Voermans: “Maar stilte is zelden stil. Oren staan even op steeltjes.”

Ze nemen plaats achter de vleugel, bladmuziek open, Voermans zet nog snel zijn leesbril op.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl.

Wat Eerste hulp bij klassieke muziek
Waar Concertgebouw, Concertgebouwplein
Wie Erik Voermans, Paul van der Steen, Thomas Beijer, Simon Reinink, Edwin Rutten, Paul Abels, A.L. Snijders
Wanneer zondag 13 oktober, 16.00 tot 18.00 uur

Drank en spijs **
Sfeer ****
Hans noteerde ‘met een teddybeer’ met tranen in de ogen

Illustrator Paul van der Steen en auteur Erik Voermans: "Wie moeite doet: klassieke muziek zal je belonen, je hele leven." Beeld Hans van der Beek
Liefhebber Edwin Rutten: "Ik was rázend jaloers op die titel!" Concertgebouwdirecteur Simon Reinink: "Erik is geen eerste hulp, hij is juist een enorme verleider." Beeld Hans van der Beek
Pianist Thomas Beijer. De piano is nog bij aan het komen van John Cage's 4.33. Beeld Hans van der Beek
Maarten Frijns en Paul Abels van AFDH Uitgevers: "Na een half stukje dacht ik: hoera! Wat kan die man schrijven." Beeld Hans van der Beek
Actrice Ineke Swanevelt en auteur A.L. Snijders, die over de brieven van de minutieuze Paul van der Steen zei: "Jij schrijft als een monnik uit Noord Spanje." Beeld Hans van der Beek
Schoolvriendin Saskia Smid, haar partner Henk Born, en Judith Zeeman, ook schoolvriendin van Voermans, en toen ook meteen zijn lief. Beeld Hans van der Beek
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden