Culinaire Trend

Japanse whisky’s zijn puur, harmonieus en subtiel van smaak

Wekelijks voert culinair journalist Mara Grimm ons langs noviteiten en trends. Ditmaal: Japanse whisky.

Er zijn talloze redenen waarom ik opeens aan de whisky ging. Met te veel persoonlijke details zal ik u verder niet vermoeien, dus laten we het erop houden dat ik vorige week met mijn geliefde en onze kinderen op Vlieland zat. Uitgerekend op dat moment werd bekendgemaakt dat Vlieland in de top 10 van gemeenten met de meeste overmatige drinkers staat.

Aanvankelijk kon ik dat bericht prima negeren. We plukten duindoornbessen in de duinen voor door de ­havermout. We maakten kaas bij Nils Koster in de Vlielander Kaasbunker. We raapten kokkels op het Wad voor in de pasta, die zo lekker werd dat ik nooit meer naar huis wilde. Dat was allemaal precies even romantisch en lekker als het klinkt, maar er moet op deze plek natuurlijk over foodtrends worden geschreven. Op dat vlak is het op Vlieland best een beetje behelpen.

De helpende hand kwam van – je verwacht het niet – de lokale slijter. Bij De Branding gaan ze namelijk enorm met hun tijd mee. Ze verkopen behalve uitstekende wijnen ook lokale drank in de vorm van Wadka (dat is vodka uit het Waddengebied) en Vliekeurtjes, maar vooral een aantal serieus goede Japanse whisky’s, waar we zo royaal van mochten proeven dat we slingerend door de duinen naar huis fietsten met in de tas onze grote favoriet: een fles Nikka from the Barrel.

Dat was hoog tijd, want Japanse whisky is al tijden een enorme hit. Het is de laatste jaren zelfs zo populair ­geworden dat de voorraad in gevaar schijnt te komen. Reden? Japanse whisky wordt veelal op dezelfde ­manier gemaakt als Schotse, maar Japanse producenten gaan er prat op alles zelf te maken: van de tonnen waarin de whisky rijpt tot de malts waarmee ze de blends samenstellen.

Daardoor zijn Japanse whisky’s niet alleen verfijnder en complexer dan veel andere whisky’s, maar ook puur, harmonieus en subtiel van smaak. Zo subtiel zelfs dat ze heel geschikt zijn om bij het eten te drinken, iets wat Japanners graag doen. Geen slecht idee, vind ik. Onze Nikka from the Barrel leek me bijvoorbeeld ongelooflijk lekker bij de sprotjes die we eerder die dag bij Strand­paviljoen Oost aten. Zo kon ik nog wel een paar combinaties bedenken.

Zover kwam het echter nooit: mede dankzij de zoon van mijn vriend was de fles binnen drie dagen leeg. Of Vlieland volgend jaar wederom de top 10 van overmatige drinkers haalt? Dat weet ik niet – maar aan de Japanners kan het in elk geval niet liggen.

Mara Grimm (1979) is culinair journalist en food trendwatcher. Elke woensdag schrijft ze een column over de laatste culinaire trends. Klik hier om haar andere columns te lezen.

Mara Grimm. Beeld Imke Panhuijzen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden