Erik Voermans. Beeld Linda Stulic
Erik Voermans.Beeld Linda Stulic

Iris Hond speelt muziek van Ludovico Einaudi – een unieke reflectie van de tijd waarin we leven

PlusEerste Hulp bij klassieke muziek

Zeven jaar geleden interviewde ik Ludovico Einaudi, een van de populairste componisten van nu. De Italiaan kwam op me over als een vriendelijke, bescheiden man, die nog steeds lichtelijk overdonderd leek door het grote succes dat de film Intouchables hem had opgeleverd. Hij schreef daarvoor de soundtrack.

Ik vroeg hem hoe hij zijn succes verklaarde. Hij zei dat het publiek de waarachtigheid van zijn muziek herkende. Als voormalig assistent van de grote modernist Luciano Berio wilde hij alleen nog maar noten schrijven die uit zijn hart kwamen, wat neerkwam op een hernieuwde omarming van de tonaliteit en een melodische en harmonische eenvoud. Als voorbeeld noemde hij Arvo Pärt, zij het dat bij Einaudi de spirituele component nagenoeg ontbrak.

Zijn leermeester Berio had weinig begrip voor de nieuwe weg die zijn pupil was ingeslagen. Net als een deel van de critici van toen moet Berio de muziek te simpel, te gemakzuchtig, te weinig intellectueel prikkelend, te behaagzuchtig en te geruststellend hebben gevonden.

Aan Einaudi’s ogen kon je zien dat de afwijzing van zijn meester hem nog steeds pijn deed.

Hij kon troost putten uit zijn groeiende populariteit. Daar zat ook mooi bijeffect aan: de meeste Einaudifans gingen eerder nooit naar klassieke muziek in een concertzaal. Zo beschouwd kun je hopen op een drempelverlagend en educatief effect, al moeten we daar, denkend aan André Rieu en Simeon ten Holt en zijn Canto Ostinato, misschien geen al te hoge verwachtingen van hebben.

In elk geval is Einaudi zo populair dat pianist Iris Hond en Kamerata Zuid de komende dagen maar liefst tien concerten in de Grote Zaal van het Concertgebouw geven, volledig gewijd aan zijn werk. Een unicum en een reflectie van de tijd waarin we leven. Of die reflectie vrolijk stemt, is weer een heel andere vraag.

Iris Hond en Kamerata Zuid spelen muziek van Ludovico Einaudi, 4 en 5 september om 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 6 en 8 september om 19.00 en 21.15 uur in de Grote Zaal van het Concertgebouw.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden