Hans van der Beek Beeld Artur Krynicki

Iets met Snapchat en marketing (en een generatiekloof)

Schuim

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: opening Party GoSpooky.

Tim en Liam zijn 21 en 22 jaar. Drie jaar geleden probeerden ze hun diensten aan te bieden aan grote bedrijven, maar die oudjes snapten werkelijk niets van Snapchat en toen begonnen ze zelf maar een bedrijf.

GoSpooky.

Wat er in de tussentijd is gebeurd, kan ik ook niet precies uitleggen, maar Tim en Liam hebben meer dan twintig mensen in dienst en ze werken ook niet meer vanuit huis. Ze hebben een pand van vijf (5) verdiepingen betreden in de Vossiusstraat, en dat vieren ze deze avond.

Ik herhaal.

21 en 22 jaar. Iets met Snapchat. Hoekje Vondelpark. Vijf verdiepingen.

In werkelijk stomme verbazing stap ik binnen. De barman heeft drank in alle gradaties – maar geen cola light.

Klopt ook, deze generatie is op­gegroeid met Red Bull, die drinkt geen light. Ik weet dat van thuis.

Een Belvedere wodka dan alstublieft, met een beetje echte cola en dan de rest spa rood. Hij mixt het soepel en zegt: “Mooie kleur.”

Daar is het me allemaal om te doen.

De achtertuin staat vol jongelui, ik voel me meteen ongenadig oud, ook omdat ik voortdurend om me heen wil roepen: zeg, weet jouw moeder wel dat je rookt?

De aanvoer van pizzadozen is ­eindeloos.

Aan een picknicktafel zit zowaar een leeftijdsgenoot. Het is de vader van een van de jongens, hoe kan het ook anders. Hij vertelt dat Tim op zijn dertiende al een twitter­account had met een miljoen volgers.

Erik van der Wiel: “Ik zag hem wel op zijn telefoon zitten, maar dat doen ze allemaal.”

Op een tienminutengesprek zei zijn mentrix: “Het is me wat.”

Oh Jezus, dacht vader, welk gedonder komt er nu?

Ze bedoelde al die volgers en toen pas viel het kwartje. Niet veel later wilden McDonald’s en Ben & Jerry’s graag bij Tim adverteren.

Vader: “Ik heb een automobiel­bedrijf. Ik doe niet eens iets met Facebook.”

Ik pols ook nog even bij Tim en Liam zelf naar hun geheim. Tim: “Als je het makkelijk wilt uitleggen: iedereen zit op zijn mobiele telefoon en wij zorgen dat merken als KLM, Hema, Rituals, Lowlands hun verhaal kunnen vertellen. Het is mobiele marketing.”

Jawel, maar hoe?

“Heel veel wiskunde. Een combinatie van creativiteit en data.”

Jawel, maar hoe!?

“Omdat we jong zijn, weten we niet beter en daarom kunnen we het leveren aan al die bedrijven.”

Ik laat het los.

Om 23 uur verplaatst het feest zich naar een club op het Leidseplein. Ik trek me terug. Ook dat ken ik van thuis.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl.

Wat opening Party GoSpooky
Waar GoSpooky, Vossiusstraat
Wie Tim van der Wiel, Liam Tjoa, Timothy Schipper, Baptist Standaert, vader en moeder Van der Wiel
Wanneer vrijdag 20 september, 17.00 tot 23.00 uur

Drank en spijs ****
Sfeer ***
Hans zag een hotdogmachine in de keuken

Tim van der Wiel (21) en Liam Tjoa (22), oprichters van GoSpooky. Met mobiele marketing binnen drie jaar naar een pand van vijf verdiepingen bij het Vondelpark. Beeld Hans van der Beek
Freek Pompert, ook GoSpooky, Ruby Groot (Cordaan) en Timothy Schipper: "Ik werk ook hier. En in het weekend voor Kim Holland." Beeld Hans van der Beek
Thijs Verreck (Wavyr): "Wij zitten in artificial intelligence, dus dat is een heel andere tak van sport." Met Laurens Toet (Social Lead). Beeld Hans van der Beek
Baptist Standaert (GoSpooky), art director Cathy Nguyen, Melissa Krechting (GoSpooky) en creative Lotte den Toonder. Beeld Hans van der Beek
Erik en Brigitte van der Wiel, de ouders van Tim. Vader: "Als hij thuis in de bed ligt, is het nog gewoon mijn kind." Beeld Hans van der Beek
Wie is de beste? Copywriter Tom Tiepermann (In60seconds): "Voorlopig ik." Webdevelopper Thijs Lambert: "Daar ben ik het niet mee eens." Beeld Hans van der Beek
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden