Plus

House of Horror zit vol spectaculaire illusies op zijn Hans Kloks

Is Hans Klok de meest hardwerkende man in de Nederlandse showbusiness? Zes weken lang staat hij elke dag in Carré met het spectaculaire House of Horror.

Hans Klok tijdens zijn voorstelling. Beeld anp

Voor aanvang van de voorstelling buitelen op het videoschermen fictieve voorpagina's van kranten uit de hele wereld voorbij. 'Are missing magicians dead or alive?' vraagt de New York Times zich af.

De Telegraaf zit er ook tussen natuurlijk (we hebben hier van doen met een productie van Henk van der Meijdens theaterbedrijf Stardust) en meldt op de cover in kenmerkend vette letters: 'Illusionisten al jaren spoorloos'.

Rode draad in Hans Kloks nieuwe voorstelling House of Horror is het verhaal over een meesterillusionist, ene Cordoni. In zijn spookkasteel maakte hij collega's hun trucs afhandig, waarna hij hen spoorloos liet verdwijnen. Alle geheimen die hij ze ontfutselde noteerde hij in een Magisch Boek. En ja, naar dat boek moet Klok in de voorstelling dus op zoek.

Hightech
Het is een verhaaltje van niks, maar er passen heel veel spectaculaire illusies in. Het is klassiek werk dat voorbij komt. Het doorgezaagde weesmeisje zit er bij natuurlijk. Er is veel gedoe met zwaarden. Er wordt gezweefd. En omdat het thema horror is, wordt hier en daar ook nog wel eens een ­ledemaat of zelfs een hoofd afgehakt.

Maar dat dan allemaal wel op zijn Hans Kloks, die is gespecialiseerd in hightechversies van vaak oude trucs.

En more is more bij hem. De muziek is luid, de lichteffecten soms letterlijk oogverblindend en waar een ouderwetse goochelaar vroeger genoeg had aan één assistente, heeft Klok wel vijf mooie meiden om zich heen.

Meters maken
Hij moet zo'n beetje de meest hardwerkende man in de Nederlandse showbusiness zijn. Zes weken lang staat hij echt elke dag in Carré, waarna een lange tournee door het land volgt. Tot en met begin volgend jaar heeft hij nauwelijks een avondje vrij.

Ongelooflijk dat hij dat volhoudt, want in één show maakt hij op het podium nogal wat meters. Hij vliegt van links naar rechts, maakt theatrale gebaren, laat de blonde manen wapperen en na elke geslaagde truc is er zo'n lekker zwaar aangezette triomfantelijke blik.

Het past hem allemaal zo goed dat je je bijna niet kunt voorstellen dat hij zich in het dagelijks leven gedraagt en beweegt als ieder ander mens. Of zou hij thuis echt ook met zoveel drama bijvoorbeeld een pak melk uit de koelkast pakken?

HANS KLOK’S HOUSE OF HORROR

Gezien: Donderdagavond in Carré
Te zien: T/m 2 oktober in Carré, daarna op tournee

Beeld anp

Klok relativeert de boel op het podium gelukkig ook vaak. Na een overrompelend eerste kwartier vraagt hij het publiek: "Zijn er tot nu vragen?" Zo doet hij dat al jaren, maar het blijft leuk.

Chic
Ook vaste prik: hier en daar een gezellige nichtengrap. Als een vrijwilliger uit de zaal een papier uit een doos moet halen, zegt Klok opgewekt: "Trek hem er maar uit, Kees." En meteen daar achteraan, quasi-­geschrokken: "Oh, wat zeg ik nu?"

De tijd dat premièrepubliek sjiek gekleed naar Carré komt, is voorbij. Genoemde Kees, type rocker op leeftijd, meldt zich gewoon in zijn korte broek op het podium.

Echt eng wordt House of Horror, waarin verwijzingen naar Hitchcocks Psycho en andere griezelklassiekers zitten, niet. Héél eng is wel wat tussenact Jordan McKnight laat zien. De Amerikaanse contortioniste buigt haar lichaam in zulke onmogelijke houdingen dat het lijkt of het elk moment in stukken uiteen kan vallen.

Lees meer: Zes weken Hans Klok in Carré: 'Het is natuurlijk wel entertainment' [+]

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden