Aldus

Hoogste tijd voor een hapje en een drankje in het centrum: ‘Het was er zo doods, zo treurig’

Richard Francke (46) van de Industrieele Groote Club wil Amsterdammers blijer maken met het centrum. Daarom: de Tour DAMuse.

null Beeld Shutterstock
Beeld Shutterstock

De Dam, dat is toch dat schaduwrijke hobbelplein waar toeristen duiven voeren?

“Juist vanwege dat imago willen wij de parels die het centrum ook kent onder de aandacht van Amsterdammers brengen. Aanstaande en volgende week zondag verzorgen we een tour door het oudste stukje binnenstad, met een hapje en een drankje.”

U bent niet per se de eerste met een eet- en drinkwandeltochtje door een stadsdeel.

“In november 2020 waren we dat wel, maar wij wilden ook graag de kunst, historie en cultuur in onze gebouwen tonen. Dat mocht toen niet, daarom zijn we nu hekkensluiter. Naast onze Koninklijke Industrieele Groote Club doen de Beurs van Berlage mee, Hotel Krasnapolsky, De Nieuwe Kerk en de Brakke Grond. Die wilden we vanbinnen laten zien, en verhalen erbij vertellen.”

Zondagmiddag in elk gebouw een ander drankje?

“Passend bij de locatie. Dus in de Brakke Grond een Belgisch seizoensbiertje, aan de cocktailbar van Kras­napolsky een speciale icetea. Wij schenken de pinotage rosé van Aaldering, Women of the World, om te vieren dat vijftig jaar geleden vrouwen voor het eerst lid mochten worden van onze club.”

Hapje erbij?

“Elke locatie vult dat zelf in, maar reken op garnalenkroketjes in de Brakke Grond.”

Hoe kwam u hier eigenlijk ineens bij?

“Toen ik vorig jaar van mijn huis op IJburg naar de Dam fietste, zag ik in Oost nog volop leven, maar het centrum was zo doods, zo treurig. Dat willen we nu teruggeven aan Amsterdammers. De tour kost maar 55 euro, want het draait niet om de omzet.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden