Plus

Honderd minuten Peter Heerschop is een flinke zit

Peter Heerschop weet solo niet zo lang te boeien als collega Viggo Waas, maar haalt dankzij een trucje net de eindstreep.

Peter Heerschop is solo een flinke zit Beeld .

Peter Heerschop is zeker niet de meest expressieve verteller van Nederland. Noch zijn zijn verhalen wereldschokkend.

Maar hij bezit wél het vermogen om sfeer te scheppen. Warmte te verspreiden. Dat maakte hem ooit geliefd in het televisieprogramma Ik Hou van Holland en is ook de motor achter zijn twee solovoorstellingen.

Net als in Gelukzoekers brengt Heerschop hier veel huiselijke verhalen. Ze gaan bijvoorbeeld over zijn vader, die vroeger meer van hun hond hield dan hij tegenover de jonge Peter toe durfde te geven. Of over een bezoekje van de loodgieter, die een simpel probleem flink opblaast, zodat Heerschop geen gezichtsverlies lijdt bij zijn vrouw.

Gezapig
De korst van de cake is ditmaal echter een stuk dikker. Heerschop haalt een oude Indiaan aan die zijn kleinzoon vertelt over de twee wolven die in ieder mens schuilen. De ene is Goed, en staat voor hoop, liefde, vrede. De andere is Kwaad en staat voor woede, hebzucht, wrok.

Die dualiteit krijgt een vervolg als Heerschop de strijd tussen onze hersenhelften (ratio en emotie) uitlegt aan de hand van wat gemoedelijke experimentjes. Maar gemoedelijk woont in dezelfde straat als gezapig.

Met NUHR speelde Heerschop eerder dit seizoen het weergaloze Draai het Eens Om, waarin hij, de wat sullige burgerman, slechts één ingrediënt was van een perfect uitgebalanceerde maaltijd.

Eindstreep
Honderd minuten Heerschop blijft een flinke zit. Collega Viggo Waas, die momenteel ook een solo speelt, heeft de seks nu eenmaal wat meer aan zijn kont hangen. En boeit daardoor langer.

Dat weet Heerschop zelf ook. Dus volgt er na 40 minuten een wild beweegmomentje waarbij de voormalige gymleraar zich zelfs aan een breakdance waagt. Even de aandacht resetten. Later herhaalt hij dat trucje door zich uit te leven in een fantasie over buitenlandse vrouwen.

Het is precies genoeg om de eindstreep te halen.

Theater: Van Horen Zeggen

Door Peter Heerschop
Gezien Orpheus, Apeldoorn, 23 april
Te zien in De Kleine Komedie, 29 en 30 april

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden