Plus

Holland Festival: The Nation is intelligente theaterthriller

Schrijver en regisseur Eric de Vroedt is geland bij Het Nationale Theater: dat betekent meer expliciete maatschappelijke betrokkenheid in Den Haag. In The Nation is de Haagse Schilderswijk arena voor een complexe, uiterst intelligente theaterthriller, vol politiek gekonkel, alternatieve feiten en emotionele spelletjes.

De Haagse Schilderswijk, waar het verhaal van The Nation zich afspeelt Beeld ANP

The Nation is een theaterserie in zes delen. De afgelopen maanden presenteerde De Vroedt de eerste drie delen als work in progress in Den Haag, nu gaan ze als minimarathon in première tijdens het Holland Festival. Het begint met de dubieuze verdwijning van de elfjarige Ismaël Ahmedovic.

Hij woonde zowel bij zijn moeder als in een welgesteld stief­gezin. Op de dag van zijn verdwijning gooide hij nog een steen door de ruiten van de nieuwe halalwijnbar van zijn moeder, en werd hij opgepakt. Niet veel later werd hij weer op straat gezet en verdween.

Na een wat stroeve opening word je onontkoombaar meegesleurd in alle verwikkelingen, die als een olievlek uitdijen rondom de vermissing van Ismaël en steeds verder van de harde maar simpele realiteit van de vermissing af lijken te liggen.

Aflevering 1 speelt zich af op het politiebureau. De zaak-Ismaël komt op scherp te staan als blijkt dat de motoragent die de aanhouding verrichtte een en ander niet volgens het boekje heeft gedaan. Ondertussen lopen de spanningen tussen het politieteam en het zogeheten Wijk Preventie Team, een burgerinitiatief geleid door de jonge salafist en Ismaëls oudere broer Damir, steeds verder op.

In het tweede deel is het publiek toeschouwer van een dagelijkse tv-talkshow. Ismaëls verdwijning wordt voornamelijk ingezet voor politiek gewin bij het opzetten van een grootschalig bouwproject.

Hyperrealistisch
Het derde deel monteert De Vroedt slim tussen verschillende locaties, in een toneelbeeld dat politiebureau, de kamer van een therapeut én woon­kamer is. The Nation is intelligent theater, dat veel van de ratio vraagt, maar steeds net op tijd ook beroep doet op de emoties.

Bijvoorbeeld de prachtig verstilde (voorlopige) finale, waarin Ismaëls moeder en zijn broer elkaar eindelijk vasthouden - niet wetend hoe ze dat moeten doen en al helemaal niet wat het nou eigenlijk betekent. Prachtig gespeeld door Romana Vrede en Vanja Rukavina.

Prachtig gespeeld wordt er trouwens sowieso in de twaalfkoppige cast. Ook door bijvoorbeeld Hein van der Heijden als integere korpschef en schmierende politicus, of Antoinette Jelgersma die zich als Ismaëls stiefmoeder in de tweede aflevering live op tv bekeert tot de islam. De afleveringen worden steeds afgesloten met videoblogs van de mysterieuze De Beer (gespeeld door Saman Amini), vanuit een auto die door de Schilderswijk rijdt.

Eric de Vroedt verknoopt een onvervalste whodunit met zijn sterk uitgewerkte politiek-maatschappelijk engagement. Hij giet dat in een hyperrealistische vorm waarin hij radicaal durft te gaan, bijvoorbeeld door de hele tweede aflevering vast te houden aan het talkshowformat. Niettemin is de voorstelling steeds theatraal en dynamisch.

Holland Festival

The Nation (Aflevering 1-3)
Door Het Nationale Theater
Gezien 5/6, Muziekgebouw aan ’t IJ
Nog te zien t/m 8/6, aldaar

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden