Plus

Hoe één stoplicht een irritante file en sluipverkeer veroorzaakt

Over Amsterdamse verkeerssituaties valt eigenlijk altijd wel wat te zeuren. Hinderlijke opbrekingen, overdreven drukke kruispunten, zwermen kip-zonder-koptoeristen op huurfietsen: de lijst met dingen die beter kunnen is schier eindeloos.

File in de RijnstraatBeeld Tammy van Nerum

Maar in een stad is het onmogelijk om iedereen tevreden te houden: rommeligheid en een ­zekere mate van gevaar horen er voor de fietser, voetganger en automobilist nou eenmaal bij.

Toch zijn er verkeerspunten waarvan je werkelijk niet begrijpt hoe ze ooit zijn verzonnen en goedgekeurd. De Rijnstraat, de afgelopen jaren grondig heringericht, is zo'n punt. De bredere stoepen en royalere fietspaden zijn ontegenzeggelijk een verbetering, maar op het ­gebied van stoplichten is er iets misgegaan.

De absurd onhandige nieuwe oversteek ter hoogte van de Uiterwaardenstraat behandelden we al eerder: een punt waar je, door geplaatste stoplichten en een nieuw ­zebrapad, bij drukte vrijwel niet zonder kleerscheuren de overkant kunt bereiken. Maar automobilisten die ­momenteel vanaf de Van Woustraat, over de Rijnstraat richting het Victorieplein rijden, worden door een wederom onbegrijpelijke stoplichtsituatie met een, ­zeker rond het spitsuur, enorme file geconfronteerd.

Sluipverkeer
Voorheen lag er een voorsorteerstrook voor rechtsaf en één voor rechtdoor. Maar sinds de herinrichting zijn die ­geschrapt ten faveure van een breder fietspad en stoep: er is nu één rijbaan.

Dat is in principe geen probleem, maar wat dat wel is, is de idiote beslissing om het stoplicht voor zowel automobilisten als die voor de daarnaast opgestelde fietsers tegelijkertijd op groen te laten springen. Automobilisten die rechtsaf willen moeten dus eerst wachten op een wolk fietsers en voetgangers, waardoor degenen die rechtdoor willen geen kant uit kunnen.

Rommelige stoplichtsituatie

Waar Kruising Rijnstraat/Victorieplein

Op spitstijden levert dat zo veel verstopping op, dat er aan einde van de middag vaak een file te spotten is die tot ver voorbij de ­Jozef Israëlskade loopt. Wat je daardoor krijgt is sluipverkeer: veel chauffeurs die ­geen zin hebben om een half uur in die file te staan, wachten tot ze de brug over zijn, draaien de kade op (waar je niet in mag) en gaan vervolgens linksaf de Berkelstraat in. Waar je vanaf die kant óók niet in mag.

Gevaarlijk
Het probleem is inmiddels ook een doorn in het oog van de bewoners daar. "Ik kan vanuit mijn raam precies zien wanneer er in de Rijnstraat een file staat," aldus een ­Berkelstraatbewoner.

"Maar ze mogen hier helemaal niet in: het is eenrichtingsverkeer. Niet dat je het ze kwalijk kunt nemen: ik ontwijk de Rijnstraatfile ook altijd. Het is ­behalve irritant en onbegrijpelijk namelijk ook nog eens gevaarlijk: heel vaak moet een auto die rechtsaf wil gaan ­halsoverkop remmen wanneer er een oudere of ­iemand met een kinderwagen oversteekt. Het is een wonder dat daar niet vaker ongelukken gebeuren."

Een wonder, inderdaad. Maar de oplossing is simpel: laat automobilisten, fietsers en voetgangers niet allemaal tegelijk doorrijden. Dan is er alvast één verkeersplek minder in Amsterdam om hartgrondig op te foeteren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden