Aldus

Hoe de feestslinger van modeontwerper Bas Kosters kinderen met aids kan helpen

Bas Kosters (44) ontwierp voor het Aidsfonds een feestslinger. We bellen de modeontwerper met de vraag: is aids feest?

De slinger van Bas Kosters. Beeld
De slinger van Bas Kosters.

Niet iedereen zal meteen het verband zien tussen Afrikaanse kinderen die sterven aan aids en een feestslinger. Maar u wel.

“Het was niet mijn idee. Het Aidsfonds werkt samen met een conceptontwerpbureau en dat kwam ermee. Ik vind het eigenlijk een slimme, speelse en spraakmakende manier om de kindersterfte vanwege aids in Afrika onder de aandacht te brengen, door een slinger op te hangen, juist wanneer jouw kind de eerste, tweede of derde verjaardag viert.”

Is uw slinger louter voor kinderfeestjes bedoeld?

“Ik ga niet betuttelen waar en wanneer je de slinger mag ophangen. Ik was vorige week jarig, toen hing hij hier ook.”

Hij kost via aidsfonds.nl 15 euro, geen geld voor een Bas Kosters.

“Het is inderdaad een vrij bescheiden bijdrage die je levert voor zoveel feestelijkheid. Maar in mijn eigen webshop staat iets nog voordeligers: het hooppolsbandje van 2,5 euro. Dat heeft iets gemeenschappelijk met de slinger: de hoop op een toekomst, de hoop om te leven.”

De opbrengst gaat naar een kind met aids?

“Van dat geld kan een kind in Kenia, Nigeria, Oeganda, Mozambique, Zuid-Afrika of Zimbabwe de juiste verzorging en medicijnen krijgen om niet te hoeven sterven maar te kunnen leven met aids.”

Hoe zou u uw slinger omschrijven?

“Zoals al mijn werk: kleurrijk, vrolijk en figuratief. De zestien gezellige fantasiefiguren op de vlaggenlijn zijn geïnspireerd op Afrikaanse dieren, poppen en speelgoed, gecombineerd met het roze mannetje dat ik al heel lang gebruik, en het thema verjaardag.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden