Plus

Hilarische zomerkomedie In de Ban van Broadway is schot in de roos

In de Ban van Broadway is een snedige komedie over de achterkant van het theater. Zo, en precies zo heeft het DeLaMar haar zomerproducties bedoeld.

Schrijver Nathan Vecht rijgt de geestigheden virtuoos aaneen. Beeld In de Ban van Broadway

Eigenlijk is het gek dat het concept van de succesvolle familievoorstellingen van het Ro Theater niet eerder naar volwassenen is vertaald.

De Rotterdamse theaterspektakels vol dubbelrollen, verkleedpartijen en lollige liedjes (Lang en Gelukkig, De Gelaarsde Poes) waren bij ouders minstens zo populair als bij kinderen.

Bij het DeLaMar hebben ze dat begrepen. Ze stapten af van hun vaste zomerkomedieregisseur Antoine Uitdehaag, haalden Ro Theaterregisseur Pieter Kramer naar Amsterdam en koppelden hem aan Nathan Vecht, schrijver van de Mugmetdegoudentandhit Kunsthart.

Metagrappen
Voor In de Ban van Broadway zette Vecht het korte verhaal The Wisdom of Eve (in 1950 bewerkt tot de filmklassieker All About Eve) vrijelijk naar zijn hand en maakte er een snedige komedie van over de achterkant van het theater.

Een Broadwaydiva die haar houdbaarheidsdatum voelt naderen (Loes Luca) ontmoet haar grootste fan (Tjitske Reidinga), die gaandeweg niet het bedeesde provinciaaltje blijkt te zijn voor wie ze zich uitgeeft.

Omringd door een regisseur, toneelschrijver, producent en recensent eigent het jonge meisje zich geraffineerd een plek toe in het leven van de oudere actrice, die zich de complimenten van haar bewonderaarster gevleid laat welgevallen en blind is voor haar dubbele agenda.

Metagrappen over de toneelwereld, komische anachronismen, personages die elkaar berispen out of character te spelen - Vecht rijgt de geestigheden virtuoos aaneen. 'Wat is dat nou weer?' foetert Luca als een trap halverwege blijkt op te houden. 'Dat is de toneeltrap,' antwoordt een van haar medespelers. 'En de echte trap?' 'Daar was geen subsidie meer voor.'

Humoristisch hoogtepunt
De cast - met pruiken gloriërend in vele dubbelrollen - is een mix van Kramerbekenden (Luca, Hans Leendertse), DeLaMarbekenden (Reidinga, Peter Blok, Martijn Nieuwerf) en actrices Marisa van Eyle, Bianca Krijgsman en Leny Breederveld. Die laatste komt uit de Carvervijver en zorgt met haar stoïcijnse blik voor enkele van de geestigste momenten.

In de Ban van Broadway

Door DeLaMar Producties
Regie Pieter Kramer
Gezien 4/6, DeLaMar Theater
Te zien t/m 31/7, DeLaMar Theater

Net als in de familievoorstellingen van het Ro mogen de acteurs af en toe uitbarsten in een lied - Bee Geesnummers van nieuwe teksten voorzien door Jurrian van Dongen.

Helemaal vloeiend gaat dat nog niet. De melodieën lijken soms te moeilijk voor de acteurs, die niet allemaal even goede zangers zijn. Niettemin leidt het ook tot een humoristisch hoogtepunt: Luca die hoog opgeeft over haar beste vrienden (Blok en Krijgsman), die ongemakkelijk meedansen en -zingen; ze hebben haar zojuist een rotstreek van jewelste geleverd.

Recht in de roos
Ten slotte, typisch voor de Kramerstijl: de uitbundige decors. Thomas Rupert mocht uitpakken met een duizelingwekkende hoeveelheid doeken en attributen, vaak gekoppeld aan ludieke regievondsten. Er zijn trappen, er zijn liften, er is een tweedimensionale piano waarop 'echt' wordt gespeeld. Personages tuffen voorbij in bordkartonnen auto's en de bedscène van Luca en Nieuwerf is even vernuftig als hilarisch.

Met In de Ban van Broadway schiet Pieter Kramer recht in de roos. De sprankelende tekst, de visuele verrassingen, het sterke komediespel: zo, en precies zo heeft het DeLaMar haar zomerproducties bedoeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden