Plus Review

Het spelplezier spat van Husbands and Wives af

Regisseur Simon Stone heeft een fraaie Allenadaptatie gemaakt. De acteurs zijn gevraagd lekker gas te geven: het spelplezier spat ervan af.

Ramsey Nasr, Halina Reijn, Robert de Hoog en Hélène Devos. Beeld Anne Bonthuis/TGA

Wat doet Hélène Devos op de tribune, op de stoel naast mij? Ze moet toch spelen? Jazeker, even geduld. Als Husbands And Wives nog geen vijf minuten bezig is, gaat het helwitte zaallicht aan en bemoeit ze zich met wat er op het podium gebeurt: "Vertel eens wat meer over jezelf, Judy!"

Daarna verandert het licht weer en wordt het stuk vervolgd. En zo gaat het nog een paar keer. Welkom bij het filmische theater van de Australische regisseur Simon Stone. Hij nam een scenario van Woody Allen van 24 jaar geleden als uitgangspunt voor een voorstelling die Holland Festival en Toneelgroep Amsterdam samen produceren.

Bij beide instellingen heeft Stone zijn visitekaartje afgegeven. Zijn The Wild Duck en Thyestes werden door het festival gebracht, bij TA gaf hij Medea van Euripides een totale make-over. Marieke Heebink kreeg de Theo d'Or voor haar titelrol.

Haarscheurtjes
In Husbands And Wives is zij Sally die gaat scheiden van Jack (Aus Greidanus jr.). De kinderen zijn het huis uit, het is een gedeelde beslissing, no big deal. Maar daar denken hun vrienden Gabe (Ramsey Nasr) en Judy (Halina Reijn) heel anders over.

Vooral Judy flipt als ze het nieuws hoort. Misschien doet Sally iets wat zij zelf niet durft? De haarscheurtjes in haar relatie met Gabe komen zo bloot te liggen.

Stone heeft goed naar Woody Allen gekeken. Die bouwde in zijn verfilming uit 1992 korte interviews met de karakters in, alsof het een documentaire was. In de toneelversie zijn Devos en Robert de Hoog de interviewers vanuit het publiek.

Gas geven
Maar dat is slechts één van hun vele rollen. Vooral De Hoog moet vaak van kleding wisselen. Hilarisch is hij als David, de eerste echtgenoot van Judy, die commentaar op haar levert: "Ze lacht als een zeeleeuw!" Devos krijgt vooral de ruimte in haar rol van Rain, de studente die flirt met literatuurprofessor Gabe.

Stone heeft de acteurs gevraagd lekker gas te geven. Het spelplezier spat ervan af in scènes die zijn gemonteerd zoals de radertjes van een Zwitsers uurwerk in elkaar grijpen. Heebink en Greidanus laten elkaar alle hoeken van de kamer zien. Reijn gaat van fijn mutsig naar zelfbewust. Nasr geeft Gabe het neurotische van een Woody ­Allenkarakter mee, maar blijft daar zeker niet in hangen.

Serieuze zaak
In de ontroerende scène waarin Gabe en Judy het failliet van hun relatie constateren, is hij veel meer George uit Who's Afraid Of Virginia Woolf. Het is een sleutelscène. De lichte en lacherige sfeer is dan uit het stuk verdwenen.

In de scenografie van Bob Cousins is de pallet vol huisraad die in het begin midden op de speelvloer stond, volkomen onttakeld. Banken, bedden, dressoirs, lampen, planten en de platenspeler hebben hun plek gekregen in interieurs, waar het niet per definitie gezellig is.

Relaties, het is een serieuze zaak, lijkt Stone ons te willen meegeven. Geen verrassende constatering, maar zijn Allenadaptatie levert wel een fraaie voorstelling op.

Holland Festival
Husbands and Wives (****)
Door Toneelgroep Amsterdam
Gezien 19/6 Stadsschouwburg
Te zien aldaar 22/6 - 26/6, 28/9 - 1/10, 4/10 - 8/10

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden