Aldus

Heleen Lameijer geeft een spoedcursus reanimeren op Instagram

Reanimeren? Veel mensen weten niet eens hoe een AED werkt. Arts Heleen Lameijer (31) geeft een gratis spoedcursus op Instagram.

Beeld Getty Images/iStockphoto

U geeft de cursus via Instagram Stories. Is het bloedserieus of kan er bijvoorbeeld ook een gifje van Brad Pitt de revue passeren?

“Ha, dat kan zeker. Het is geen suf verhaal; ik wissel foto’s en video’s af met boomerangetjes. Een woordgrapje moet kunnen, vind ik.”

Wat krijgen uw volgers te zien?

“Het is gek dat AED’s overal in de stad hangen, maar veel mensen niet weten wat zij ermee moeten doen in geval van nood. In mijn video’s pak ik verschillende AED’s erbij en leg ik uit hoe het werkt. Niet elke AED is namelijk hetzelfde, soms zit een knopje net ergens anders. Als je het van tevoren een keertje hebt gezien, wordt het makkelijker als je zelf een keer in ­actie moet komen.”

U heeft eerder een succesvolle ­Instagramcursus reanimeren gegeven.

“Dat heeft een enorm sneeuwbal­effect gehad. Ik kreeg laatst een ­bericht van iemand die over mijn ­Instagramcursus had gehoord en zo geïnspireerd was dat ze haar geneeskundeboeken weer was ingedoken. De dag daarop moest ze plots iemand reanimeren op straat. Toen ik dat hoorde, heb ik een traantje weggepinkt.”

Hoeveel tijd brengt u door op Instagram?

“Ik ga altijd met de trein naar mijn werk, dus dan heb ik even tijd. Maar tijdens mijn dienst als spoedeisend arts natuurlijk niet.”

Wordt u nu als ‘Instadokter’ herkend?

“Laatst gebeurde dat tijdens een slechtnieuwsgesprek. De dochter van de persoon in kwestie volgde mij op Instagram. Maar op zich werkte dat goed. Ze had het gevoel dat ze me kende en vertrouwde mij.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden