PlusTheaterrecensie

Happily Ever After gaat over de ultieme klassieker: de liefde

Happily Ever After is een sympathieke, vermakelijke montage maar de twee jonge makers spelen hier voor hun doen wel heel erg op veilig.

Yara Alink en Sander PlukaardBeeld -

Sinds hun afstuderen aan de Amsterdamse toneelschool in 2013 maken Yara Alink en Sander Plukaard zo eens in de twee jaar samen een voorstelling. Daarin trokken ze eerder op eigenzinnige wijze klassiekers uit het toneelrepertoire - zoals Molière, Albee en Tsjechov - naar zich toe.

Ditmaal staat de ultieme klassieker van de kunsten op hun programma: de liefde. In een montage van scènes, liedjes en filmfragmenten komen de makers tot de niet bijster originele conclusie dat een lang en gelukkig leven voor de meeste liefdes niet is weggelegd. Voor veel koppels geldt namelijk: En ze leefden nog lang. Punt.

Centraal staat het aanvankelijk zwijmelende koppel Walter en Ilona, die zich op hun vierde date niet meer kunnen inhouden en elkaar vol hartstocht de liefde verklaren.

Verliefdheidsmist
Hun zoetgevooisde suikerspinnenwereld begint gelukkig al snel barstjes te vertonen, de routine kruipt erin, kleine ergernissen worden grote issues, kortom: de verliefdheidsmist trekt op en de alledaagse realiteit tekent zich scherper af dan je zou willen.

Happily Ever After

Door Alink&Plukaard, Bos Theaterproducties
Gezien 18/1, Amersfoort
Te zien 22-24/2, Bellevue

In de inkijkjes in de liefdesperikelen van Ilona en Walter herken je de banaal-poëtische signatuur van Rob de Graaf - die aan deze voorstelling meeschreef - met pareltjes van relatiemetaforen, zoals: "Toch heb ik elke dag als ik naar huis ga het gevoel alsof er een bord opgewarmd eten voor me klaarstaat."

Alink en Plukaard zitten allebei lekker in de overdrijving. Dat levert zeker humoristische scènes op, maar is ook een voor de hand liggende ingang om de liefde te behandelen. De berusting die het koppel gaandeweg, na enig verzet, vindt in de imperfecties van hun liefdes­leven, had meer uitwerking verdiend.

Happily Ever After is een sympathieke, vermakelijke montage maar de twee jonge makers spelen hier voor hun doen wel heel erg op veilig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden