Recensie

Hänsel und Gretel van Nationale Opera is oogstrelend met zoet einde (****)

De sprookjes van Grimm zijn geen zoete verhaaltjes voor het slapen gaan. De Duitse volksverhalen gaan over leven en dood, haat en nijd, gruwel en geweld, maar hebben meestal wel een goede afloop - als het woord goed van toepassing is bij een sprookje als Repelsteeltje, waarin het mannetje zichzelf aan het einde in tweeën scheurt.

Het decor van Michael Levine bij de opera Hänsel und Gretel is schitterend. Beeld Marco Borggreve

De Duitse componist Engelbert Humperdinck zette er drie op muziek (Sneeuwwitje, Hans en Grietje en Doornroosje) en tot zijn eigen verwondering was Hänsel und Gretel (1893) een voltreffer; een van de succesvolste stukken in de Duitse operageschiedenis, en nog steeds een van de vaste nummers rond de kerst.

In Nederland zijn opvoeringen zeldzamer. Reden om extra verheugd te zijn met de productie die nog de hele maand bij De Nationale Opera is te zien en te horen, in een regie van Lotte de Beer, die daarmee haar debuut maakt op het grote podium in Amsterdam.

Zoet, erg zoet

De productie is oogstrelend, met mooie theatrale effecten en met filmprojecties op een gaasdoek zo groot als het proscenium, in een zinvolle samenspraak met de gebeurtenissen op de bühne, en alles in schitterende decors van Michael Levine. De Beer maakte van Hänsel und Gretel een raamvertelling, waarin kinderen die leven op een vuilnisbelt poppetjes en huisjes bouwen en daarmee het verhaal van Hans en Grietje fantaseren. Het einde is zoet, erg zoet, met een kerstboom en een kinderkoor, maar in de maand december zet men met al die marsepein, pepernoten en kerststollen zijn tandglazuur sowieso op het spel, dus dan kan dit er ook nog wel bij.

Aardig aan De Beers enscenering is dat alle zangers eruitzien als kinderpoppetjes. Ook hier gaan de filmprojecties op het gaasdoek naadloos over in de theatrale realiteit. De kinderfantasie als concept is slim bedacht. Alle onverhoedse plotwendingen worden erdoor gladgestreken. Ook de tweede laag is sterk. De peperkoekheks die kinderen vetmest, een fantastische rol van tenor Peter Hoare (een griezelige man in een jurk), kun je sinds de zaken Fritzl en Dutroux niet meer met dezelfde ogen bekijken.

Ongemakkelijke wending
De Beer wrijft ons dat dan ook gretig in. Hänsel wordt vastgebonden op een bed en de fallische symboliek van een rokende schoorsteen die uit de grond komt rijzen, is niet mis te verstaan. De voorstelling krijgt daardoor in het derde bedrijf iets ongemakkelijks. Dat had Humperdinck nooit kunnen denken, toen hij zijn niets-aan-de-handmuziek componeerde.

De solisten zijn allen voortreffelijk, met als leuke terzijde dat de cast goeddeels Nederlands is. Thomas Oliemans maakt weer veel indruk, nu als de vader, Charlotte Margiono is een grappige moeder en Hendrickje Van Kerckhove is behoorlijk eng als zandmannetje en dauwmannetje. Maar Kate Lindsey als Hänsel en Lenneke Ruiten als Gretel stelen de show. Twee prachtstemmen, die ook nog eens bijzonder met elkaar mengen, wat het Abendgebet, de 'hit' uit de opera, des te ontroerender maakt.

In de bak zorgen dirigent Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest intussen voor een fraai fundament van het drama. Humperdincks muziek, te kenschetsen als een lichte, maar zeker niet luchtige Wagner (denk aan het Vorspiel van de Meistersinger, maar dan twee uur lang), is een kolfje naar de hand voor dit voortreffelijke ensemble.

Hänsel Und Gretel

Ons oordeel: ★★★★☆
Door: De Nationale Opera, met Nederlands Philharmonisch Orkest, Koor van de Kathedrale Koorschool Utrecht o.l.v. Marc Albrecht
Regie: Lotte de Beer
Solisten: Thomas Oliemans, Charlotte Margiono, Kate Lindsey, Lenneke Ruiten, Peter Hoare, Hendrickje Van Kerckhove
Gehoord: 3/12
Waar: Nationale Opera & Ballet
Herhalingen: div. data t/m 29/12, aldaar
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden