Gouden Windei voor 'cranberrysuikerbom' van Albert Heijn

De cranberries van Albert Heijn zijn uitgeroepen tot meest misleidende product van 2015. Volgens voedselwaakhond foodwatch bestaat dit 'superfood' voor ruim twee derde (68 procent) uit toegevoegde siroop en voor slechts 30 procent daadwerkelijk uit cranberries.

Volgens voedselwaakhond Foodwatch bestaat dit 'superfood' voor slechts 30 procent daadwerkelijk uit cranberries. Beeld anp

De cranberries van AH kregen in de verkiezing voor het 'Gouden Windei' de meeste stemmen van consumenten. Ruim een kwart (28 procent) koos het product als meest misleidend. In totaal brachten 13.000 mensen een stem uit, maakte foodwatch maandag bekend. Albert Heijn heeft toegezegd het product aan te passen zodat het percentage cranberries verdubbelt tot 60 procent.

De Liga milkbreak eindigde met 21 procent van de stemmen op de tweede plek. Dit 'verantwoorde tussendoortje' bevat slechts 0,03 procent aardbeipoeder, waarmee het suikergehalte 667 keer hoger ligt. Volgens Liga is het koekje 'een goede balans tussen vezels, granen en fruit'. Op de voorkant van de verpakking staan granen en aardbeien prominent in beeld.

Misleiding
Supermarkt Plus staat met zijn 'light pindakaas' op de derde plaats. Het product bevat 30 procent minder vet dan de normale variant, maar wel ruim 450 procent méér suikers. Plus heeft aangegeven te zullen stoppen met de verkoop ervan, net als een aantal andere supers die het product in de schappen hadden.

Foodwatch houdt de verkiezing elk jaar, om het onderwerp van misleiding onder de aandacht te houden. De organisatie hoopt ermee te bereiken dat de overheid strengere regels maakt voor bedrijven die voedsel maken en verkopen.

Beeld Albert Heijn
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden